måndag 1 oktober 2012

Ikea och Saudiarabien. Och media.

Nu är det världens liv i svensk media. Ikeakatalogen modell Saudi har inga bilder på kvinnor - de är bortretuscherade! Hej och hå.
Naturligtvis är det helt åt h-e, men vem är boven? Ikea eller Saudiarabien?

Det faktum att svensk media har försökt misstänkliggöra och dissa Ikea på alla möjliga vis (varför förstår jag inte, de har väl blivit för stora) de senaste ca två åren gör att jag börjar tänka i andra banor. Det har varit Ikea-drev på gång lite då och då, och nu är det ett nytt försök.

Jag tänker så här:
Situationen i Saudiarabien är som den är. Inget land jag skulle vilja leva i. Eller jag skulle inte kunna leva där, eftersom min livsstil skulle ha inneburit avrättning på det grymmast tänkbara vis för länge sen. Det gäller för övrigt de flesta av mina vänner, bekanta och släktingar.

Der är något jag alltid har varit väldigt klar över, och därför har jag otroligt svårt att förstå pk-sveriges kulturrelativism. Den som innebär att alla kulturer är lika bra. Att tycka något annat är kulturchauvinistiskt och till och med "kulturrasistiskt". (Intressant nyord.)

Alltså, jag tycker att sharialagar är dåliga. Att kasta stenar på människor tills de dör, som straff för att de har haft sex utom äktenskapet, det är inte i någon mening försvarbart. Att kvinnor saknar rösträtt, att kvinnor ska täcka sig i svarta skynken, att man hellre låter skolflickor brinna inne än att rädda dem på grund av att de inte hade huvudena täckta - vad är det annat än värsta sortens barbari?

När sådana värderingar kommer till Sverige blir jag rädd.

Och ja, jag tycker att en kultur där man inte stenar människor är bättre, väldigt mycket bättre, än en där man gör det. Bara för att ta ett exempel.

Men även om jag inte vill ha medeltida värderingar och åsikter i Sverige, och jag blir enormt provocerad av alla som faktiskt tycker att det i toleransens namn är helt okej, så kan inte vi ändra på Saudiarabien i deras land. Vi kan markera och försvara det vi har här men inte överföra det till andra.

Svenska staten gör affärer med Saudi, massor med företag gör det också, och då måste man på olika sätt anpassa sig. Eller avstå.

Frågan är: ska vi alls ha ett utbyte, affärsmässigt och på andra plan, med sådana länder? Eller är det bojkott som gäller?

Och vad säger vi då om Sverige. Där samma värderingar finns numera, men att kritisera dem här kallas "rasism". Av media. Men hallå, niqab i Sverige, visst är väl det ett alldeles självklart uttryck för "en annan kultur". Och vill man inte att kvinnor ska synas på bild tillsammans med män, jamen det måste vi förstås respektera, Det är ju deras kultur... Men fatta! Motsägelserna.

Det är inte hos Ikea problemet ligger. Det är så lätt att gå i drev-fällan och blunda för det verkliga problemet.




6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fattar nog inte att IKEA egentligen inte är svenskt, för jag tycker att det representerar Sverige på nåt sätt. Och då tycker jag INTE att det känns OK att den som gör katalogen till ett annat land tar bort kvinnor och tjejer...
Men när jag tänker efter är ju IKEA inte svenskt längre, så...

Unknown sa...

Håller faktiskt med!

Monica Hortell sa...

Varör är inte Ikea svenskt? Ett fortfarande familjeägt, icke börsnoterat företag, det är väl bland det svenskaste som finns. Men om deras katalog är helt oacceptabel i ett annat land, så måste dom antingen respektera och anpassa sig till den kulturen - eller avstå från att göra affärer där. Och att respektera andra kulturer är väl vad man gör i Sverige? (OBS där en anstrykning till ironi.) Så - anpassa eller avstå? En fråga som kanske inte bara gäller Ikea.

Anonym sa...

Ägaren har ju inte bott i Sverige på länge och sönerna är väl inte ens födda här och pratar inte svenska. Så svenskt är det ju inte...

Monica Hortell sa...

Mja, jag vet inte om jag tycker att Kamprad är nåt annat än svensk, även om han bor huvudsakligen i Schweiz numera. Sönerna är åtminstone födda i Älmhult alla tre, och jag hade ingen aning om att dom inte pratar svenska.
Det är klart att Ikea är ett gigantiskt företag som jobbar som de flesta andra internationella storbolag. Men om det inte är ett svenskt företag, vad är det då?

Ditt och datt sa...

Enligt vad jag har läst är det en - stiftelse - och vad det innebär har jag inte en aning om.