onsdag 12 februari 2014

Elfunderingar


Hyresvärden var här och hämtade hyran igår. Jag förklarade min hesa och raspiga röst med en väl inövad fras från förra året: ”Estoy un poco resfriado” – jag är lite förkyld. Ibland säger jag sånt som låter väldigt riktigt och bra, så han tror nog att jag pratar jättebra spanska i största allmänhet. Det måste han tro, eftersom han sedan smattrade på om elen och mätaren och alla proppar som går och saker som varken K. eller jag fattade ett dugg av. Så då gjorde han klassikern, dvs. sa precis samma sak med samma ord, fast långsamt. Que?  No comprendo! Klagade vi.
Men vad jag i alla fall är ganska säker på, nästan det enda jag förstod, är att det kommer en elektriker på lördag. Det ska bli intressant. Som det är nu kan vi överhuvudtaget inte använda ugnen, för det klarar systemet inte av.

Förutom hyran fick vi en liten elräkning för våra två första veckor här, så nu har jag äntligen ett hum om vad elen kostar. Jag vet inte hur många svenskar jag har frågat, och alla svarar exakt likadant: ”Det är dyrt.” Jamen, vad kostar det, vad är priset för en kilowattimme, hur stora är de fasta kostnaderna – ingen vet. Men nu har jag i alla fall sett en elräkning och kunde snabbt konstatera att elen är nästan tre gånger dyrare än i Sverige. Ungefär som jag misstänkte. Eftersom vi värmer huset med elelement och det har varit ovanligt lite sol och ovanligt kallt i år, så kommer det att landa på runt 2000:- i månaden. För elen! Och då värmer vi bara ett rum i taget. Men det får vi ta om vi inte vill ha 15 grader inomhus, och det vill vi inte. Så fort det blir bättre väder kommer kosnaderna att sjunka avsevärt.
Spaniens elpriser har ökat med över 70% de senaste 6-7 åren.
Jag gjorde ett snabbt överslag: Om det är svinkallt ute och man är inne hela kvällen, värmer med el, lagar egen mat och använder ugnen och spisen flera timmar – då kan det (om man räknar med inköpta råvaror utan lyx) faktiskt kosta lika mycket eller mer som att att gå ut och äta! Vin inkluderat. Intressant perspektiv.

Min förkylning är för övrigt bättre, och idag har jag varit ute flera vändor. Första gången sen i fredags. Det gick bra, så förhoppningsvis är jag som vanligt snart. Har faktiskt lämnat återbud till en utomhusfest imorgon för att inte riskera något. På lördag får vi nämligen besök av två kompisar från Västkusten, så då vill jag vara pigg.


Inga kommentarer: