måndag 17 februari 2014

Nattens och morgonens ljud




Vård hyrda hus ligger i en hörna, i korsningen mellan två gränder. Gränderna är smala och det är ingen biltrafik. Otroligt skönt, med tanke på hur det annars kan vara i stan. På nätterna är det alldeles tyst här. Det ligger i och för sig ett antal tapasbarer väldigt nära, men de verkar stänga vid midnatt. Då hör man folk som går hem, de pratar och skrattar och står ibland utanför huset och pratar, som man ofta gör i hörnor. Men hittills har det inte varit ett enda bröl, inga fylleskrän och skrik som det så ofta är i Sverige. Här är det civiliserade ljud av människor som umgås. Härligt, för jag är lite rädd för bröl och skrän.
Och efter midnatt blir det alltså knäpptyst. Till 3-4 ungefär. Då kommer sopkärran och slamrar med dåliga hjul. Det tar några minuter, de påsar som ställts ut på gatan plockas upp och slängs ner i kärran. Sen rullas den iväg och det blir tyst igen.

Vid halv åtta kan man höra enstaka trafikljud från kvarteret intill. Nån bil som startar, en moped som åker förbi. Inget man vaknar av, men är man redan vaken så hör man det. Strax efter åtta klapprar det av skor, nån som börjar jobba tidigt. Halv nio ungefär börjar några små hundar skälla, lite bjäbbande och gläfsigt.
Sen kommer barnen. Det ligger en förskola alldeles i närheten, och den öppnar tydligen 9. Så under en kvart ungefär hör vi hur barn och vuxna går förbi och pratar och skrattar och gnolar. Det låter så lugnt och harmoniskt, nästan aldrig gnäll eller upprörda känslor. Jag funderar på om det beror på att klockan faktiskt är ganska mycket, ingen har ryckts ur sin säng halv sju.
I alla fall, när de flesta barn har passerat slår kyrkklockan för första gången den dagen. Nio slag så då vet man säkert att det är morgon. Lagom att gå upp. Men inte riktigt, vi väntar tills klockan slår tio.

8 kommentarer:

Ditt och datt sa...

Det låter som en väldigt harmonisk tillvaro i ert hörnhus!

Monica Hortell sa...

Än så länge är det verkligen det. Får se hur det blir i sommar när det är mer folk överallt.

Ditt och datt sa...

Aha, ni ska vara i Nerja i sommar?! Jag trodde att ni -liksom de flesta svenskar - skulle vara i Sverige under den hetaste tiden. Men jag kommer ihåg nu att du har sagt att det aldrig kan bli för varmt för dig :-D!

Monica Hortell sa...

Vi (i alla fall inte jag) är nog inte är i augusti. Men alla härnere säger att juni,juli är underbara månader, och visst vill vi uppleva Nerja när det är är riktig sommar. Tror huset gör sig som bäst då också.

Anonym sa...

Hej! Jag hittade dej när jag googlade på stelopererad stortåled. Undrar så hur det gått för dej? Blev du bättre, några rörelsebegränsningar? Jag funderar själv på operation nämligen och söker all info jag kan få.
Med vänlig hälsning Carina

Monica Hortell sa...

Hej Carina,
Min operation gick jättebra och jag har inte haft några problem efteråt. Jag kan gå, jogga, stå på tå etc. precis som innan. Eller snarare bättre, eftersom jag nu inte har nån knöl som gör ont. Jag hade inte heller några smärtor att tala om direkt efter operationen. Så allt gick osedvanligt bra, särskilt jämfört med vissa skräckberättelser man kan läsa på nätet.

Anonym sa...

Hej Monica,

Det känns gott att höra att operationen och framförallt resultat blev så bra! Tack för att du svarade! Jag ska verkligen överväga en operation. Min knöl ställer också till det en hel del - svårt med skor, ömmar och begränsar rörlighet jättemkt. Har varit rädd för hur "stel" man skulle bli - går det att stå på tå, jogga etc. Och då känns det skönt att få höra om din erfarenhet.

Anonym sa...

Hej Monica,

Det känns gott att höra att operationen och framförallt resultat blev så bra! Tack för att du svarade! Jag ska verkligen överväga en operation. Min knöl ställer också till det en hel del - svårt med skor, ömmar och begränsar rörlighet jättemkt. Har varit rädd för hur "stel" man skulle bli - går det att stå på tå, jogga etc. Och då känns det skönt att få höra om din erfarenhet.