torsdag 2 juni 2011

Nix, jag vill inte ha nån sarong

När telefonen ringer 18.30 en helgdag väntar man sig inte att det ska vara en försäljare. Men det är precis vad det var, och hon slutade inte prata. En liten sekundpaus blev det till slut, och då kunde jag berätta att jag inte alls var intresserad av att prenumerera på den tidning hon försökte övertyga mig om att jag inte kunde leva utan. En lång intensiv harang följde, och jag var tvungen att lägga på medan hon fortfarande pratade, annars jag fortfarande suttit där med luren i handen och säljsvadan i örat.
Tänk om säljaren hade vetat hur föga intresserad jag dessutom är av att få en strandväska och en sarong som prenumerationsgåvor. En sarong - snudd på skrattretande!

Jag är förstås ansluten till NIX, men det hjälper inte alltid. Företag där man på något sätt har varit kund har ändå rätt att ringa. Det borde finns något slags extraNIX där man kunde spärra även det.
Jag har ju en enskild firma dessutom, och då hjälper ingen nixspärr alls. Så många samtal jag har fått där dom börjar med att fråga efter "den ekonomiansvariga"...tröttsamt. Och häromdagen ville personen som ringde tala med "chefen" för min lilla firma.

Det finns en bra sajt som heter vemringde.se. Där kan man snabbt få reda på vilka det är som står för dom här säljnumren. Kan vara bra, för dom finns i regel inte på Eniro eller andra officiella förteckningar. Det är överhuvudtaget en intressant sajt med diskussioner och diverse nyttig information, så den kan jag rekommendera.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det som irriterar mig nu, också ansluten till NIX, för övrigt, är att de företag där jag är kund låter s k call centers ringa. Och numren på nummerpresentatören ser ut som vanliga privatnummer. Nu har jag emellertid lärt mig vilka 08-, 019- och 021-nummer jag aldrig ska svara på. Verkliga avsändare är Dagens Nyheter, Telia och Bredbandsbolaget. Irriterande! Man får ju lust att säga upp ev abonnemang i stället... Motsatt effekt, alltså.

Monica Hortell sa...

Motsatt effekt, precis.