fredag 17 juni 2011

Den som tänker säger inte tänk

Nu har även K. bokat sin Spanienresa i vinter. Jag åker först och är där två veckor, sedan kommer hon och vi har en månad tillsammans innan det är dags att åka hem. Jättekul! Då kan man liksom stå ut med att "snart vänder det". Sensommar, höst, vinter, det gör inget för sedan kommer: Spanien!

Jag hade en konsultation idag, med en gammal bekant. Vi pratade inte bara om planeter utan också om diverse annat, och plötsligt sa hon: "ett ord jag verkligen inte gillar är 'tänket'". Och jag skrek av förtjust bifall, för jag fullkomligt avskyr, hatar, får rysningar av detta ord, I detest it! "Man måste ha rätt tänk", "vi måste hitta ett annat tänk", "det tänket är bra"...rys, rys, rys. Infantilisering.
Tänkande, tankar, tankegångar = Bra.
"Tänk!" som uppmaning = Bra.
"Tänk" istället för "tänkande" och "tankar" = Vidrigt.

Inga kommentarer: