söndag 11 augusti 2013

Blandade notiser

Jag har knappt vågat gå in på min egen blogg, för jag vill inte veta hur länge sen det var jag skrev ett inlägg. Okej, det var typ tre veckor sen. Lång tid. 
Men jag testar väl igen.
Inget direkt revolutionerande har hänt sen sist. Vädermässigt har det varit fantastiskt, sällan under 20 plusgrader, oftast runt 25. Och jag har varit nästan helt ledig och kunnat njuta fullt ut av sommaren.

Frysen är fullproppad med diverse askar. "Hallon -13" står det på dem. Hallon plockade i S och T: s kolonistuga. Världens godaste hallon dessutom.
Nåt som vore väldigt hemskt: Om frysen går sönder.

Eftersom S och T är bortresta har K och jag haft tillgång till kollan. Vi har cyklat dit och bara suttit i värmen och suckat av välbehag. Rätt mycket rosevin har vi druckit. Nåt enstaka ogräs har vi väl ryckt upp också, och jag har klippt gräset. Nåt som är jobbigt är små nedfallna plommon som man inte ser förrän handjagaren får tvärstopp...
Att plocka hallon är däremot aldrig jobbigt, trots vassa grenar och bett av arga insekter.

Idag tänkte jag titta lite på friidrotts-EM. Men det går ju inte, eftersom det sänds i fyran. Varje gång jag slår på TV:n är det reklam! Jag orkar inte med reklamavbrott mitt i tävlingarna, så jag lyssnar på musik istället.
Väldigt mycket lyssnar jag på musik, för jag har två nya vänner: Iphone och Big Jambox heter de. Och de kommer mycket bra överens.


Alltså, för att ha dröjt så länge med att skaffa en smartphone har jag blivit förvånansvärt snabbt tillvänjd. Jag pratar inte mer i mobilen nu, men jag gör allt det andra. Fotar, skickar SMS, surfar, mailar, spelar spel. Nu lyssnar jag även på musik. Har äntligen fattat vitsen med Spotify. Makalöst bra! Och telefonen connectar jag trådlöst med den lilla lådan på bilden - riktigt bra ljud!
Jag kan inte sluta lyssna. Nästan allt finns, Musik jag aldrig fått tag i tidigare, gamla godingar, nya skivor med favoritartister, klassisk musik...jag blir nästan galen av utbudet!

Det varnades för åska och oväder idag, och för nån timme sen brakade det lös. En enorm åskknall, en stormaktig vind och en störtskur. Det kom som från ingenstans, för innan dess var det hur fint som helst. Ovädret var kortvarigt. Men några mäklare som haft en visning här nånstans råkade ut för det. De sprang som små snabba, deseprata illrar, på väg mot bilen, i sina mörka kostymer, med mäklarskyltar i händerna. De hade kunnat vänta fem minuter, så var allt över.

Jag stod på balkongen och betraktade skådespelet. Såg då också hur en kille kom cyklande i raketfart och sladdade och kraschade alldeles här nedanför. "Åh nej!" sa jag högt för mig själv, för det såg väldigt våldsamt ut. Han låg kvar ett tag alldeles stilla, och jag var beredd att ringa ambulansen. Men när han känt efter och märkt att han fortfarande levde, tog han sig upp. Med ont i handen som det verkade.
Tråkigt med omkullcykling, men bra att han inte slog ihjäl sig.

Nu börjar himlen bli dovt grå igen. Kanske kommer det mer?


1 kommentar:

Bia sa...

Skönt att du är tillbaka :-)