måndag 26 augusti 2013

Tänk att bo så!

iPhone 5 lär ha en väldigt bra kamera. Men jag tycker inte alls att den är bra. Bilderna blir oftast för mörka, och man ser inte detaljer. Min kanske är felkalibrerad på nåt sätt? iPaden däremot har en jättebra kamera, men den har man ju inte med sig på samma sätt.
Min mobilkamera kan alltså inte göra denna balkongutsikt rättvisa:


Och nu blir ju bilden, som i bildprogrammet är för mörk, snarare för ljus.

Hur som helst, igår besökte jag Reimersholme, dit min gamla kompis Viveka har flyttat. My God! Att det finns nåt så otroligt fint nästan mitt i Stockholm! Dels var det utsikten över vattnet, träden, de vackra gamla träbåtarna och så Västerbron lite längre bort. Lägenheten var dessutom helmysig, men det som fick mig att nästan gråta var utomhusmiljön. Direkt utanför porten ligger en badbrygga. Går man till vänster finns en liten gång- och cykelväg som går runt den lilla holmen, och längs den finns fler badställen plus stora gräsmattor, grillplatser, soffor, picknickbord... Och så en hel del hus, bra placerade, insmälta i miljön.

Vädret var ju strålande, så det var fullt med folk ute. Många badade lite här och var, och det kom både barnfamiljer och 75-åringar promenerande i badrockar. Andra låg på gräsmattor och läste, solade, fikade, drack vin, pratade eller sov! Det var som i en film om svunnen idyll. Ingen musik nånstans, inget bröl. Bara trivsamt och lugnt.
Alltså, jag fick nästan tårar i ögonen.
Det får jag nästan fortfarande när jag tänker på denna osannolikt häftiga boendemiljö.

3 kommentarer:

Ditt och datt sa...

Välkomna till Stockholm!! :-)

Anonym sa...

Kolla in användarhandboken och få tips om hur du ställer in kameran när du fotar! Det BLIR bättre bilder! Jag hade 4S förut och den kameran var skitdålig. 5 är mycket bättre!

Monica Hortell sa...

MN: Ja, kunde vi hosta upp fem-sex miljoner så... Det är vad en hyfsat rymlig trea på Reimersholme kostar, och mysigare område har jag aldrig sett nånstans i Stockholm.

Tofflan: Jag tycker inte det står så mycket i användarhandboken. Bara hur man fokuserar och så. Jag ska jämföra med K:s 4S. Vi får ta exakt samma bild och se om det blir nån skillnad. Om min då är sämre, då kanske det är nåt fel.