tisdag 12 november 2013

Aldrig sån inredning!

Det finns något som heter hemnet-knarkare. Alltså en person som inte kan låta bli att gå in på hemnet.se varje dag (eller flera gånger dagligen), även om den inte alls letar aktivt efter ett boende. En hemnetknarkare har blivit beroende av att ha koll på utbudet, att titta på lägenheter och inredningar och prisutveckling. Och, ja, jag är en sån.

När K. och jag började prata om att flytta från Färingsö och dessutom flytta ihop, så började jag kolla hemnet. Det var 2003-4. Och det har jag gjort i princip varje dag sen dess. Nu har jag ju dessutom anledning eftersom vi verkligen ska flytta igen snart. Extra intressant att se utbud och framför allt priser. Och att förfäras över alla sönderrenoverade bostäder där åtgärderna gör bostaden fullkomligt otänkbar. I alla fall för mig, eftersom jag inte gillar svart.

Vad ÄR det med det här nya svartälskandet? Folk har svarta golv, svarta bänkskivor, svarta skåpluckor, svart kakel, svarta kylskåp, svarta väggar...jag mår illa! Så deprimerande! Värsta trenden nånsin i mitt tycke. Och den fasta svartinredningen kompletteras ofta med svarta handdukar, svarta mattor, svarta lampor (!) och jag vet inte vad. Bara av att skriva om det, som jag gör nu, mår jag dåligt.
Så när en lägenhet beskrivs som "stilfullt och modernt renoverad", då vet jag vad som väntar och kan stryka den från listan på en gång. För man vill ju inte börja med att betala dyrt för att renovera bort en helt ny renovering.

Det finns även en del andra renoverings- och inredningstrender som jag har svårt för:

1. Valv. 
Ett tag var det jättepopulärt att ta bort de vanliga fyrkantiga dörrhålen och då även dörrarna förstås, och runda till det med att valv istället. Jag tycker det är jättefult.

2. Framtagna tegelväggar. 
Också jättepoppis tidigare. Men jag vill inte ha en utekänsla inomhus. Inte heller vill jag att min bostad ska påminna om en källare. Vill inte att det ska likna medeltiden på minsta sätt.

3. Diagonalt satt kakel. 
Känns jobbigt för ögat och inte snyggt.

4. Borttagna köksskåp som ersatts med öppna hyllor.
Totalt vidrigt vansinnigt. Det ska skapa en luftig känsla tydligen. Men jag behöver skåp att stoppa saker i. Öppna hyllor samlar damm och i ett kök dessutom fett. Förutom att en massa utrymme försvinner  så tillkommer en väldig massa städning/rengöring. Borttagna köksskåp gör mig rentav arg.

5. Diskho och vask bortrationaliserade och ersatta av en enda minimal ho.
Varför? Varför? Hur har man tänkt?

Detta är sånt jag dagligen ser på hemnet och förfasar mig över. Men det finns också helt underbara lägenheter som jag skulle köpa på stört om jag hade råd.
Var kommer K. och jag att hamna? Vi har verkligen ingen aning. Det viktiga är att få ner kostnaden och satsa mer på Nerja, och då får vi stå ut med att bo lite trångt här. Kanske också mindre centralt än vad vi gör nu. Men nån svartlägenhet utan köksskåp blir det i alla fall inte. Never in my foot.




Inga kommentarer: