tisdag 5 november 2013

Komplimanger = inverterade förolämpningar?

Jag tror foten har läkt nu, knappt två veckor efter operationen. Men det är väl inte möjligt? I alla fall så känns det väldigt bra. Det som stör är bandaget. Förra gången, alltså när fot nr 1 stelopererades, fick jag bara ett vanligt bandage, men nu är det också nåt slags skydd inuti. Det känns som nåt cellplastaktigt, och därför blir foten stor och klumpig. Vitsen är nog att det skyddar stället där halluxknölen satt - nån sån hade jag ju inte på fot nr 1. Ja ja, nästa vecka åker alltihop av, och då får jag äntligen se hur foten ser ut och känna om jag kan gå normalt.

Periodvis undviker jag att läsa tidningar. Jag blir bara upprörd eller till och med äcklad av sensationer, spekulationer, elakhet och lögner. Men andra perioder kollar jag det mesta. Nu har jag inte haft så mycket att göra, så det blir ökat surfande. Och suck, vad mycket konstigt jag då läser. Som till exempel:

"Retroaktiv mobbing", ett nytt begepp som ger människor en chans att så att säga bli kränkta i efterhand. Tjoho! Härligt om man är beroende av att må dåligt.
Det är DN som publicerar en krönika om retroaktiv mobbing, och författaren skriver där om hur en vän till henne var väldigt överviktigt men lyckades gå ner massor av kilo och blev en helt ny person.
Det låter ju jättebra.
Men...åh, nej! Hon blev retroaktivt mobbad! Folk kommenterade nämligen hennes nya utseende i positiva ordalag. Och det var så jobbigt, för det måste innebära att de tyckte hon såg för hemsk ut när hon var tjock. Eller?
Notera att ingen klagade och kallade henne fula namn eller mobbade henns på nåt sätt när hon var överviktig. Men innerst inne måste de ha tyckt både det ena och det andra, eftersom de ger henne komplimanger för förvandlingen. Så dessa komplimanger är retroaktiv mobbing.
VSB, som det hette på matte(?)lektionerna i min ungdom. Vilket Skulle Bevisas.

Jaha. Bäst att aldrig ge några komplimanger. Tänk så elakt att säga "Har du bytt frisyr? Vad fint det blev, du passar jättebra i den!" Bara för att ta ett exempel. För det betyder förstås, egentligen "usch, vad överjävligt ful din förra frisyr var". Det är en retroaktiv förolämpning. Och mobbing. (Där kan man snacka om att devalvera ett ords betydelse.)

Men alltså...sluta!

Som sagt, vill man må dåligt så hittar man alltid anledningar. Kränkningshysterin kan nu bli närmast obegränsad. Och man kan kränka och mobba folk genom det man kanske tänker, eller kanske tänkte förra året.

Jag har en sida som är lite snobbig, och det är att jag har väldigt svårt för dumhet. När dumhet vinner fäste i Sveriges mest ansedda tidning, så blir jag nästan förtvivlad.

Inga kommentarer: