måndag 18 november 2013

Hur många är "rekordmånga"?

"Polisen har dödat rekordmånga i år". Den rubriken läste jag i DN häromdagen. En märklig rubrik på många sätt. Det låter som om polisen far omkring och prickskjuter folk lite här och var, för skojs skull nästan, eller som när jägare dödat rekordmånga älgar. Det låter verkligen som att polisen brukar döda många, och i år är det ännu fler än vanligt.

Jag läste artikeln och där framkom att antalet dödade är fyra. Och det är klart, det kanske är "rekordmånga" jämfört med två eller tre. Men lite snett vinklat är det allt.

Det finns ju en väldigt tydlig tendens hos svensk press att man försöker dissa polisen på allehanda sätt, och det här är väl ett led i det. Även uppenbara lögner hamnar på löpsedlarna, som för några månader sen när poliser påstods delta i ett illegalt streetrace. När det framkom att det var just en lögn, av en person som hittade på det för att han var irriterad på poliser som störde hans illegala verksamhet, då blev det inga stora rubriker utan bara en liten rättelse.

Alla som hatar polisen, ja klara er själva då om ni blir rånade, råkar ut för inbrott, om er dotter blir våldtagen, er son misshandlad, om grannarna håller på slå ihjäl varandra, om ert barn blir kidnappat från dagis, om er åldriga mamma får påhälsning av bedragare som stjäl allt av värde...anlita inte dem ni föraktar så mycket och förvänta er att de ska hjälpa er!

Jag förstår överhuvudtaget inte det svenska polishatet. Och att pressen får underblåsa och förstärka det är bara helt vansinnigt. Egentligen är väl från journalistkåren som det värsta polisföraktet kommer, och från de vanliga brottslingarna förstås.

Vad kan det finnas för anledning till att fyra personer har dödats av polisen i år? Det är inte så komplicerat när man tänker efter:
Det finns fler illegala vapen i omlopp än nånsin tidigare. Inga polisskott har avlossats oprovocerat, det har funnits hotbilder och vapen med i bilden.
Brottsligheten har ökat och blivit råare. Gängkrig och skottlossning på öppen gata, "skjutningar" som det kallas, är inte ens ovanligt numera.
Psykiskt sjuka får ingen vård utan går omkring som tickande bomber, ofta bärande på knivar, pistoler och andra tillhyggen.

Poliser förväntas vara ett slags konfliktlösande myspersoner, snälla farbröder och tanter som får stå ut med att bli spottade på, hotade, förlöjligade och attackerade med allt från stenar till gevär. De ska tala folk tillrätta, utan att reta upp nån. Vad är det för konstig, orealistisk inställning?

Jag tycker man ska ha respekt för polisen. Går man omkring bärande på illegala vapen ska det ha konsekvenser. Och anfaller man en polis med vapen ska man råka väldigt illa ut. Polisen har våldsmonopol, och i deras jobb ingår att skydda allmänheten genom att stoppa våldsverkare. Jag har alltså inga som helst problem med att de skjuter hotfulla kriminella eller att de tvingas skjuta hotfulla, våldsamma psykfall om är livsfarliga för alla i omgivningen. Tvärtom, jag tycker det är bra. Särskilt om man betänker alternativet.
De gånger polisens skott är dödande istället för att oskadliggöra, ja det är kanske beklagligt. Även om nu inte jag blir särskilt upprörd.
Och visst, elpistoler kan vara värt att pröva. Så blir det inte lika traumatiskt.

6 kommentarer:

Ditt och datt sa...

Hear! Hear! Håller helt med föregående talare!

Ditt och datt sa...

Hear! Hear! Håller helt med föregående talare!

Monica Hortell sa...

Tack för det!

Anonym sa...

Nej jag tycker inte om polishatet i det här landet. Men samtidigt gillar jag inte att polisen har ihjäl människor. Vart är vi på väg..?

lesley sa...

Bring back hanging for paedophiles and murderers..why should we pay to keep them in prison...polisen behovs i samhellet!

Monica Hortell sa...

Tofflan: Nej, det är ju inget självändamål att polisen ska skjuta ihjäl människor. Men med tanke på hur det ser ut idag vet jag inte hur det kan undvikas. Och som sagt, jag blir inte upprörd.
Lesley: Nån förespråkare av dödsstraff är jag däremot inte. Hängning tycker jag är rent barbariskt.