fredag 29 november 2013

Black Friday

Black Friday. Tur att jag hade läst en artikel om detta nya påhitt som ska stimulera köplusten, annars hade jag undrat ihjäl mig över all reklam överallt.
Svart fredag alltså. Varför svart? Kanske finns det nån anledning, men jag tycker som vanligt att det är trist med allt som lutar åt ickefärgen svart. Inte för att det spelar nån roll i just det här fallet - det är ju ingen fysisk färg utan bara ett namn.

Black Friday-kampanjen är i alla fall importerad från USA. I samband med Thanksgiving har man där en "konsumtionsfredag", butikerna har utökade öppettider och bra reor, ungefär som vår mellandagsrea. Och nu, poff - "Black Friday, Black Friday", överallt annonseras det! Nytt för i år i Sverige, men man skulle kunna tro att det var ett etablerat fenomen.

Jag missunnar inte butikerna att sälja lite extra. Många för en tynande tillvaro och vill gärna ha ett uppsving så här alldeles innan julhandeln tar fart.
Men vad jag verkligen skulle vilja att Sverige importerade från det stora landet i väster, det är själva Thanksgiving. En otroligt sympatisk högtid. En dag när man samlas, äter gott (det behöver ju inte vara kalkon) och pratar om vad man är tacksam över. Om det är något vi skulle må bra av, så är det nog precis det.
Istället har många Sverige tagit till sig den jobbiga "bus eller godis"-Halloween, och det har blivit ett slags illojal konkurrens mellan den och näraliggande, finstämda Alla Helgons dag.

Så: Bort med Halloween. In med Thanksgiving.
Det kan man ju genomföra alldeles på egen hand. Ska prata med K. om det.


Inga kommentarer: