torsdag 21 november 2013

Polisen och bron

Som en uppföljning till förra inlägget: Nu åtalas den polis som beordrade broöppningen, där två unga killar valde att köra rakt ut i vattnet istället för att stanna. "Valde" säger jag, för de kunde ha stannat. Stannat när de upptäckte att polisen var efter dem, stannat när de såg att bron var öppen. Vilket varnades för på samma sätt som när bron öppnas pga båtar. Det fanns flera möjligheter att avbryta vansinneskörningen. Kanske var killarna så påverkade av något, så höga, så de tyckte att alltihop var rätt häftigt? Enligt media ringde en av dem till sin flickvän under biljakten och sa "om vi dör nu ska du veta att jag älskar dig". Så lite Bonnie and Clyde-vibbar kan man ana sig till.

Det här gullandet och "familjerna måste få upprättelse" och vinklingen om dom fina unga männen som tragiskt hetsas in i döden - jag köper inte det. Alls.

På samma sätt som jag anser att den som hotar poliser med vapen får skylla sig själv om den råkar väldigt illa ut, anser jag att den som inte bromsar in och stannar vid tillsägelse utan speedar på i en galen körning, efter bensinsmitning och med en bil som inte gått igenom besiktningen pga dåliga bromsar, får skylla sig själv om den råkar illa ut.
Vill man hellre dö än stanna, ja hejdå.
Så hårdhjärtad är jag.

Nu tycker vissa att polisen ska avstå helt från att sätta efter brottslingar i bil, även rånare och mördare, eftersom rånarna/mördarna då kan köra ihjäl sig. Och det går tvärs emot nollvisionen i trafiken. Ja, den åsikten har faktiskt framförts, jag tror det var av NTF.

Ska polisen sluta jaga kriminella? Onekligen undviker man ju då att de kriminella skadas, men för mig är det svårt att förstå hur det kan vara något prioriterat. Det måste väl ändå finnas nåt slags konsekvens i saker och ting, och jag vet vilka som jag tycker ska ta de konsekvenserna.

För övrigt läste jag nyss att i Göteborg har det hittills varit 55 "skjutningar" i år. Mer än en "skjutning" i veckan, utförda av gangstrar. Bara i Göteborg.
Det är inte polisen som är problemet i vårt samhälle.

Inga kommentarer: