lördag 1 mars 2014

Som i en film


Igår förmiddags när jag gick upp med frukostkopparna stod en kvinna på grannterrassen och hängde tvätt. ”Så bra att det äntligen är fint väder!” ropade hon, fast på spanska. ”Det är skönt för alla.” ”Si, fantastico.” svarade jag. ”Fantastico.” sa hon också.

Alla är jätteglada när det blir sol och värme. Och jag måste ta tillbaka allt jag tidigare skrivit om att spanjorer inte verkar frysa. De fryser jättemycket. Så fort solen tittar fram kommer gamla tanter stelt utvacklande från sina små kyffen till lägenheter. De är insvepta från topp till tå i filtar och rockar och hucklen, och så sätter de sig på en stol nånstans där solen letar sig fram i den ganska mörka gränden. ”Ah, sole!” säger de och sträcker händerna mot himlen.
Jag kan inte ens tänka mig hur hemskt de troligen har inomhus. Kolmörkt, iskallt, fuktigt, kanske mögligt.

Men nu har det varit fint väder ett tag, och hela gränden lever upp. Det är inte bara tanter som är ute, även om de sätter en stor del av prägeln när de ropar till varandra så det ekar. Manuela! Maria! Antonia! Låter det. Så hör man nån 80 meter längre bort som svarar. ”Hola!”
En gammal kvinna hade rullat ut sin rullstolsburna man och klippte hans hår, och en annan gammal man plus en kvinna med rullator stod bredvid och diskuterade livligt. En gubbe på moped kom med en påse bröd på styret, och den hängde han på nåns dörrhandtag. Folk har koll och hjälper varandra rätt mycket. Lite högre upp, vid ett litet torg, satt två äldre män och spelade gitarr. Inte för att underhålla omgivningen, utan den ena försökte lära den andra några särskilt svåra ackordföljder.
Barn leker med halvtrasiga rullbrädor eller fotbollar som saknar luft.
Det är som i en film.

Tidigare år när jag har varit här har jag nästan alltid bott närmare havet. I områden där det finns många turister och nordbor. Jag har alltid känt mig hemma där, men att bo som vi gör nu, i de gamla spanska kvarteren, ger en helt annan dimension åt att leva i Nerja.
Det finns svenskar som har bott här i 30 år och som inte känner till de här gatorna och gränderna. Härligt att vi i alla fall får uppleva det,


Inga kommentarer: