måndag 20 februari 2012

Rustar inför regn

Vi rustar oss som inför en belägring. Har handlat förråd av vatten och mat, tvättat akuta saker så att det ska hinna torka, skaffat lektyr så det räcker i typ en vecka.
Och varför allt detta? Jo, det ska regna imorgon!
I och för sig, the rain in Spain är inte att leka med. Det är liksom blötare än hemma, dropparna är både större och tätare. Och de glatta, stenbelagda trottoarerna blir väldigt hala. Och det är inte alltid så bra avrinning, stuprännor kan saknas så att ett litet hustak i själva verket blir en dusch. Man måste se upp, i alla bemärkelser.

Så om det nu ösregnar som de flesta väderprognoser säger, då håller vi oss inne. Och äter vår redan köpta mat. Att det inom 100 meters avstånd ligger flera restauranger, det har vi liksom inte tänkt på. Regn = stanna inomhus.

Och så hör jag om hur det är hemma. Det värsta av allt, den typiska väderrysaren: först kallt och massor av snö, sen plusgrader, sen minusfrysning så det blir knöligt och svinhalt...åh, jag ryser när jag tänker på hur jobbigt det är. Och farligt. Och så gärna jag vill att vintern ska vara slut när jag kommer hem! Fast det är den ju inte, den kan tvärtom vara i ett mycket intensivt skede.
Morgondagens troliga regn går i alla fall snabbt över, det är inget man får dras med månad efter månad. Viss skillnad.

2 kommentarer:

Ditt och datt sa...

Det låter som om ni ska ha en jättefin mysdag i morgon! Och det kan ju vara så vackert över havet när det regnar. Lämnade inte jag en regncape? Eller har jag drömt - igen?!

Monica Hortell sa...

Nej, du har inte drömt. :-) Den finns.