tisdag 3 december 2013

Snö och skola

Det ska visst bli bli snö, "snökaos" rentav, på fredag. Så jag passade på att uträtta några små ärenden på stan. Jag kan fortfarande inte ha en vanlig sko på den opererade foten, och att gå omkring med en öppen sandal samtidigt som det snöar ymnigt...nej tack.
Den 3 december förra året var det -15 grader, massor med snö och halt. Detta såg jag nu i min egen blogg. Vi har klarat oss länge i år, men nån gång måste den väl komma, den riktiga vintern, och det tycks alltså bli på fredag.

I tidningarna är det världens liv om att eleverna i Sveriges skolor presterar sämre än eleverna i de flesta andra länder. Varför är nån förvånad? Här tillåts eleverna prata i telefon och kolla facebook, instagram och mail under lektionstid. Plus att de får prata och skräna och bete sig i största allmänhet. Att sitta tyst och lyssna, nej hu, vilket kränkande förslag. I många skolor har man infört hörselkåpor för att de som vill ska kunna stänga ute oljudet - det säger rätt mycket.

Sen skulle det förvåna mig mycket om inte språksvårigheter också är en bov i dramat. Officiellt spelar det ingen som helst roll, men om det i en enda klass pratas arton olika språk, och många av eleverna har ytterst bristfälliga kunskaper i svenska, hur tänker man om man tror att det inte har betydelse för inlärningen och exempelvis läsförståelse?
Puh, tur jag inte går i skolan nu. Och tur att jag inte är lärare, som jag faktiskt tänkte bli från början.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dessutom vill alltför många att elever inte längre skall ha läxor. Så, som du säger, vem är förvånad över resultatet?
C

Ditt och datt sa...

Bedrövligt! Inte snön :-D - men mentaliteten i skolorna!