lördag 14 december 2013

Vi har bestämt oss

Det var ett riktigt fint, tätt och stämningsfullt snöfall på förmiddagen.


Men det varade inte så länge. Kanske lika bra det. Det är mysigt att titta på snö inifrån, men som de flesta vet är jag ingen vitvinterälskare. Snön är egentligen inte det värsta, och inte heller kylan, det utan konkurrens värsta är halkan. 
Men nu kanske vi inte behöver uppleva vare sig snö, halka eller mörker de kommande vintrarna. Vi har bestämt oss för det lilla spanska huset! Innan kontrakt är skrivet ska man i och för sig inte ta något för givet, men den kommunikation vi haft med mäklaren Laura känns bra, och ägaren till huset har lovat att ta bort alla bruna möbler om vi vill. På måndag ska jag betala deposition.
Så här ser det ut:


Och så finns det alltså en takterrass, dock ej med havsutsikt. Man ser bergen och en massa hustak och en liten, liten havsglimt, enligt våra vänner som var där igår och rekade för vår räkning. 
Notera den lilla tavlan till höger om ytterdörren.



Den föreställer Nuestra Senora de las Nieves, och i engelska googleöversättningar blir det "Lady of the Snow" - ett slags helgon eller uppenbarelse av Jungfru Maria, känd ända från år 352. 
Snödamen alltså. Ganska kul. Och så häftigt att ha en väggmålning, man kanske blir beskyddad av denna snö-senora.
Huset är nyrenoverat och superfräscht inuti, förutom de fula bruna möblerna. Sen får vi se om vi fryser ihjäl, det finns förstås ingen värme! Precis vad jag var rädd för. Fast ägaren ska ge oss portabla elelement, det hindrar väl själva ihjälfrysningen, även om det blir dyra elräkningar.
Hur man än gör kommer man inte undan kyla. Nu byter vi ut kyla ute mot kyla inne. Får se hur det känns. Vi hyr på elva månader, och funkar det inte flyttar vi till ett annat ställe efter det. Och så åker vi förstås hem emellanåt, som nästan alla andra gör.
Som sagt, deposition ska betalas, och sen är det typ klappat och klart. Oj, oj.




6 kommentarer:

Unknown sa...

Vad kul Monica!!! Nu håller vi tummarna för att det går i lås och blir bra😉👍

Ditt och datt sa...

Så härligt! Var ligger det? Du vet att jag inte hittar så bra, så du får vara lite utförlig i din beskrivning! :-)

Monica Hortell sa...

Vi vet inte själva exakt var det ligger..:-) Men uppe i det äldre området, nåt kvarter ovanför indiska restaurangen Jaipur. Tror jag.

Ditt och datt sa...

Jag har ingen aning om var den indiska rest ligger :-), men jag hoppas innerligt att ni blir nöjda!

Monica Hortell sa...

Du har varit på den indiska restaurangen..:-)
Tack, jag hoppas också vi blir nöjda. Har mina dubier dock, och det handlar om bristen på uppvärmning. Men K. är väldigt optimistisk, och jag hoppas hon har rätt. Funkar det inte så har vi två månaders uppsägningstid, och kan då skaffa ngt annat.

Ditt och datt sa...

Jaha!!! Då vet jag! :-D