tisdag 17 december 2013

Som aldrig förr?

"Svenskarna dör som aldrig förr"
Ja, så löd faktiskt SvD:s rubrik igår, eller om det var i förrgår. "Svenskarna dör som aldrig förr"...den rubriken känns riktigt konstig. Tyder på en bristande förståelse för uttryck och sammanhang, en brist på språkligt gehör.
I själva artikeln berättades att nästan 92.000 svenskar dog förra året, och det är fler än något annat år. Min tanke är att det nog inte beror på att svenskarna plötsligt dör som flugor, utan på att folkmängden har ökat. Den tanken fick stöd av DN:s rubrik i samma ämne: "Färre svenskar dör i förtid".
Suck. Och jag undrar vad som menas med "förtid". Fast det hade jag nog fått reda på om jag orkat läsa artikeln...
Dödligheten i många sjukdomar har i alla fall minskat rejält, men det finns också en stark ökning, och det gäller dödligheten i demenssjukdomar. Från hjärta och kärl till demens - jag vet inte om det är så mycket att hurra för.

2 kommentarer:

Benander/http://snurrigtdotcom.wordpress.com sa...

Tänkte på en annan rubrik som enbart är påhittad:
Paniken sprider sig efter larmrapport. ALLA SKALL DÖ!

Så var vi bekanta!

Monica Hortell sa...

Haha, det var en bra rubrik!
Kul att du har hittat hit!