torsdag 26 december 2013

Hyfsat nöjd med dagen

Jag är i alla fall vaknare idag än jag var igår. Vi fick ett oväntat och uppfriskande besök av Solveig och Rolf som var på väg till släktbesök i Sandviken. Fika och intensivt snack om ditt och datt. Hur kul som helst, och efter det lyckades jag rentav jobba några timmar. Mer behövdes inte för att jag skulle komma ikapp med det som blivit uppskjutet över juldagarna. Nöjd.

Det är med Zlatans uttalande om damfotboll. Jag förstår vad han menar och kan i viss mån hålla med. Men sättet han uttrycker det på, arrogansen, är trist. Och så typiskt Zlatan. Eftersom jag inte riktigt gillar honom känner jag nästan lite skadeglädje över att till och med denna överglorifierade, dyrkade idol-ikon-superhjälte har trampat fel. Eller...skadeglädje, nej, så elak är jag väl inte. Ändå befriande att läsa något annat än kritiklösa hyllningar när det gäller Z. Men är det värt förstasidesrubriker, nej det tycker inte jag.

Mer glädjande är att homoäktenskap nu tillåts i amerikanska delstaten Utah. Människor har skyndat att gifta sig, eftersom de är rädda att lagen ska upphävas snart. Utah är väl det stora mormonfästet i USA om jag inte tar helt fel, och jag hade nog inte gissat att just den skulle bli nästa stat att godkänna homoäktenskap. Trevligt att bli förvånad, och hoppas att lagen kommer att bli bestående.

Nu ska jag sätta på en maskin 40-tvätt. Frågan är om det blir nåt mer nyttigt gjort efter det. Troligen inte, men jag är som sagt nöjd ändå.


Inga kommentarer: