onsdag 15 maj 2013

Saltat från Putsarkungen

Idag kom fakturan från företaget med det trevliga namnet Putsarkungen. De lyfte bort och putsade de stora glaspartierna på vår balkong. Bra putsat men en sektion blev lite felaktigt tillbakasatt. Jag hade sedan en obehaglig upplevelse med extremotrevligt bemötande när jag ringde och påpekade det, men några dagar senare var det bättre tongångar och felet fixades.

Men det här med priset. När jag bokade företaget på Fyrishovsmässan frågade jag förstås vad det kunde tänkas kosta att putsa en sån inglasning som vi har. 200:- sa killen då, och så räknade han lite och tänkte och kom fram till att ja, just det, det blir max 200:- med rutavdrag.
Fine, det var ju ett väldigt bra pris.

Det var dock inte han som var här utan två andra, och den ena frågade när de gick: "Du fick väl ett pris när du bokade?"
"Ja, 200."
"Nänä, det kostar 275!"
"Jaha, men han sa 200."
"Nej, nej, nej. 275 och det är otroligt billigt det också, det kostar normalt 375."

75 spänn extra, det är ju inte mycket pengar i kronor räknat, så jag brydde mig inte om det. Även om det procentuellt är rätt stor skillnad mellan uppgivet och faktiskt pris.
Idag kom alltså fakturan, och den var på 310:-. Inte nån jättesumma det heller, inget som får mig att strida och bråka och riskera enorm blodtryckshöjning. Men det är trots allt mer än 50% dyrare än det vi kom överens om. Och det är dåligt.
Putsarkungen kanske har satt det i system? Nån hundralapp här och där, inte nog mycket för att nån ska orka bry sig (annat än principnissar eller riktiga snåljåpar), men ett smart sätt att öka avansen.
Dessutom: Fakturan kom idag, den 15 maj, och sista betalningsdag är den 20 maj. Då är det dessutom en helg emellan. Såna villkor är inte ens lagliga. Nej, oseriöst. Blufföretagsvarning på alltihop.

Lärdom: Man ska alltid ta skriftligt på allt som serviceföretag och hantverkare säger, även när det rör sig om små belopp.
Och självfallet var detta sista gången vi anlitade Putsarkungen.


Ett glas rosé på den nyputsade balkongen förra helgen.

1 kommentar:

Anonym sa...

OK, då vet jag! Putsarkungen går fett bort för mig också! Det där med priset var VERKLIGEN märkligt. För sätter de det i system tjänar de ju rätt bra med pengar...
Nej, jag ska anlita en kompis son som jobbar som fönsterputsare, hade jag tänkt, för att göra mina fönster. De är verkligen uräckliga efter all snö, regn och grussopning.