torsdag 23 maj 2013

Sjukt zappande

Det var en rejäl förkylning som slog till, jag har liksom inte rest mig ur sängen än. Fast något bättre är det idag, och nu sitter jag ju ändå uppe och skriver ett blogginlägg. Känner mig lite borta, avskärmad från världen och den prunkande naturen och dessutom bedövad av allt TV-tittande. Zappa mellan kanaler är ungefär vad jag har orkat, och det är väldigt vad mycket Masterchef och En plats i solen och World´s strictest parents osv. det finns. På dagtid och tidiga kvällar alltså. Efter klockan 21 är det nästan enbart mord och obduktioner. Hur många mord och obduktioner vill man titta på? Min kvot är i alla fall uppnådd nu. Uppnådd och överskriden.

Ett seriöst program har jag i alla fall sett, och det var väldigt intressant. Gick i Kunskapskanalen och handlade om insekter som mat. En kille åkte runt i Thailand och Kambodja och kollade upp deras insektsätande. Thailändska skolbarn åt stora tallrikar med grillade syrsor till lunch, och det var tydligen väldigt gott. Proteinrikt och nyttigt också. Det knastrade om ben och vingar när dom åt.
Myräggsomelett och stekta fågelspindlar hörde också till det som tillreddes (då var det i Kambodja) och som reportern smakade på. Hans entusiasm blev större för varje insektsrätt.
Det intressanta var att jag faktiskt blev lite sugen på att knapra i mig några välkryddade gräshoppor! Då har man lyckats med sin dokumentär. Och egentligen, vi äter exempelvis kycklingvingar och fiskägg med god aptit - gräshoppor och myrägg är inte nödvändigtvis äckligare. Billig mat också, som kan föda massor av människor.
Mycket spännande och tankeväckande program.

Betydligt mer lättviktigt är The Real L Word som går i elvan. Det är en dokusåpa om en gäng unga lipstick lesbians i LA och New York. Alla är väl inte lipsticklesbianer, men även de pojkaktiga butcharna är supersnygga. Kul program.
Bland det som är värt att nämna från den serien är en sekvens där två av tjejerna håller på att göra slut per SMS. Just det är kanske inte så ovanligt numera, men det som var så kul i just det här fallet var att de satt i samma rum, i samma soffa - och textade till varann med blickarna ner i mobilerna! Urkomiskt.

Den serien går måndag-onsdag, så idag är det inget. Synd. Men jag zappar på, det är en lagom sysselsättning och precis vad jag gillar när jag är sjuk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

The Real L Word brukar gå lite dumma tider för mig, men jag har sett det nån gång och blivit road. Jag har annars alla LWord-boxarna på DVD om du är intresserad av att låna??? Hojta till i såna fall!

Monica Hortell sa...

Nu går det kl. 19 måndag-onsdag, ganska bra tid.
Alla LWord låter intressant. Vi har sett säsong 1 och 2, men sen bytte det till en betalkanal som vi inte ha. Så vi lånar gärna!