tisdag 8 maj 2012

HSP - men hallå, vad är nytt?

För ett tag sen slötittade jag på TV medan jag tränade på gymmet. Det var ett soffprogram där två allvarliga psykologer pratade om HSP. Det står för Highly Sensitive Persons, alltså människor som är väldigt känsliga, rentav känsligare än de flesta. Om detta finns nu böcker och forskning, och startskottet kom 1991 när en amerikansk forskare publicerade en bok om ämnet.
Det som förbluffar mig är att det pratas som om detta vore en nyhet. Men, oj, det finns människor som är jättekänsliga! Som tar in intryck, pejlar in vibrationer, blir väldigt störda av buller, stress o.d.

Har inte alla alltid vetat detta?

Det pratades faktiskt som att kunskapen om känslighet och att alla människor inte är likadana är ny. Från 1991.

Soffprogrammet var ingen engångsföreteelse, utan förra veckan följde SvD upp temat med flera stort uppslagna artiklar. HSP som fenomen, hur kan det yttra sig, hur ska man förhålla sig till det?
Och för att ytterligare få in lite nyanser och finess introducerades också begreppet "starkskör", alltså en människa som är framåt och stark på vissa sätt - men som också har en hög grad av sensitivitet.

Om en "starkskör" person skulle jag kanske kunna säga att hon har solen och Mars i Väduren men månen i Fiskarna och Merkurius konjunktion Neptunus. Till exempel.

Just det, det finns verkligen en fullkomligt oslagbar och fungerande metod att beskriva människors olikheter, talanger, problem eller särdrag: Den västerländska, humanistiska astrologin.
Dags för en riktig revival kanske?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant inlägg... :D

Ditt och datt sa...

Som vanligt har du rätt :-)!

Jag köpte boken som Maggan Hägglund och Doris Dahlin har skrivit "Drunkna inte i dina känslor". Aha, tänkte jag, här kommer något nytt - men det var ju inget nytt. Nu har jag inte läst ut boken, men min förhoppning är att den ska ge några verktyg som jag kan ta till när jag håller på att drunkna.

Monica Hortell sa...

Det är faktiskt väldigt intressant. :-)
Intressant och sant.

Och jag hoppas du hittar verktyg Jill.

Anonym sa...

Det kanske inte är nytt, men jag tycker det är bra med ett begrepp som jag inte kände till tidigare.

Jag har alltid känt mig annorlunda och trott nästan att det är något fel på mig men nu efter ha läst på hsp så förstår jag mig mer, kan acceptera mig lättare konstigt nog!