onsdag 9 maj 2012

Sopsortering, produktutveckling med mera.

När jag äntligen hade accepterat att det skulle regna hela dagen slutade det. Jag pilade genast iväg på diverse ärenden. Det kortaste var att gå ut med sopor. Returpapper, glas och en vanlig blandad påse bar jag ner till soprummet.
Sopsortering är ju ett alldeles eget ämne, och jag är inte direkt jublande glad över fenomenet i sig, inte över tanken bakom, hur det organiseras och hur det faktiskt fungerar. Men tidningar och glas är ändå enkelt att sortera och man vet att det verkligen återvinns.
Fast, enkelt? Tydligen inte. Jag blir lika förvånad varje gång jag (som idag) ser mjölkförpackningar bland returpapperet, plastpåsar bland tomglasen eller trasiga trädgårdsmöbler i behållaren för Hårda plastförpackningar. Suck.

Men det är ett ständigt problem, så gott som överallt. Det Fungerar Inte. Dels för att folk tydligen är korkade, och dels för att det i vissa fall är svårt att bli av med saker. Alla har inte bil.
En stor bov i det dramat tror jag är det så kallade producentansvaret. Ett sätt för myndigheterna att smita, att avhända sig eget ansvar och praktiska konsekvenser. All hårdplast som inte är förpackningar? Metall som inte är förpackningar? Om man vill slänga en slö gammal kökskniv faller inte det under något producentansvar, utan den ska man ta till närmaste återvinningsstation. Det är bökigt och opraktiskt. Tidsödande, dyrt och jag vet inte vad.
Men det är förstås en annan sak än plastpåsar bland glas, vilket enbart är dumt.

Efter funderingarna i soprummet gick jag ner på stan. Spanade efter tennisbollar och hittade billiga på Clas Ohlson. Så nu ska jackan tvättas.

Ica City fick också besök av mig. Och där fick jag anledning att fundera över produktutveckling. Överallt sitter det tydligen människor som inte har något vettigt att göra på sina jobb. Så de ägnar sig åt att förändra (OBS inte alltid att förbättra) existerande produkter.
Den här bloggen till exempel. För några veckor sedan ändrade Blogger utseende på alla funktioner. Det märks inte för läsaren, men när jag skriver in texter, redigerar etc. ser det helt annorlunda ut än tidigare. Inte till det bättre, inte ett dugg. Det är bara annorlunda. Vem förstår varför? Och vad Facebook håller på med ska vi inte ens prata om. Men hela fb har blivit svåröverskådligt och de vänner jag har där har nästan slutat skriva inlägg.

Vad har nu detta med Ica att göra? Ingenting. Men produktutveckling sker även vad gäller matvaror och i synnerhet GODIS. Ibland är det bra, ibland är det dåligt. Men det pågår i alla fall hela tiden. När jag kom hem efter sex veckor i Spanien reagerade jag på att det fanns en massa nya varianter av allting. Till exempel Chokladkexchoklad. Den var jag ju bara tvungen att pröva, och den smakade faktiskt riktigt okej.
Nu har jag ätit lchf sedan i söndags, och sockersuget har gett med sig. Därför kunde jag lugnt och ofrestat betrakta förpackningarna med Hasselnötsjapp. Det kan nog vara gott. Men Hallonplopp tror jag däremot är riktigt äckligt. Hallonplopp...varför, varför?
Som sagt, jag frestades inte av vare sig Japp eller Plopp, utan jag köpte en bit lax, fänkål, avocado och majonnäs. Bra inköp.

På hemvägen började det regna igen.
K. skickar lyckliga SMS från Barcelona och Bilbao. Allt är toppen, hon svävar på moln etc. Idag satt Lesley och hon och drack sangria i 24-gradig värme. Jag tycker nästan synd om K. som måste åka hem imorgon.

Inga kommentarer: