torsdag 10 maj 2012

Konstiga chipssmaker

På tal om produktutveckling på godisområdet: Chips ska vi bara inte prata om! Fast nu är det just det jag ska göra.
Butikernas chipshyllor tar upp mer och mer plats och innehåller allt från gamla klassiker med löksmak till exklusiva handgjorda importchips. De allra flesta sorterna har kommit långt från det urspungliga: tunt skivad potatis, friterad i olja och lätt saltad. Som är väldigt gott.

Det började väl med just lökchips, sedan kom grillchips. Och dill. Sedan hände inte så mycket förrän sour cream-explosionen. Nu kryllar det av olika sour cream-varianter. Och jag avskyr dem, jag mår illa av blotta lukten! Hu, jag får rysningar när jag tänker på det. Inga sour cream kommer innanför trösklarna hemma. Själv äter jag ytterst sällan chips, men K. gillar det. Hennes favorit är som tur är vinäger.
Men det är något konstigt när merparten av alla chipssorter innehåller mjölksocker och jästextrakt!

En gång när jag var i London såg jag den oerhört konstiga varianten Chips med smak av lamm med mintsås! Jag var tvungen att prova, och det var precis lika äckligt som det låter.
Kanske håller vi i Sverige på att närma oss dessa lammchips. Idag såg jag i alla fall en nyhet: Chips med smak av varm smörgås. Känns underligt på nåt sätt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det absolut äckligaste är sour cream and onion chips + nån flottig dip till. Den efterföljande andedräkten är inte att leka med... *RYYYSER*

Monica Hortell sa...

Jag håller med. Totalvidrigt!