lördag 16 mars 2013

Dags att trappa ner

Nu har vi en vecka kvar här i Nerja. Nästa lördag åker vi hem till Uppsala. Jag försöker trappa ner mentalt och tänka på allt som är positivt med att komma hem. Men det faller lite grann när jag ser väderprognosen. Fortfarande minusgrader! Snö kvar. Inte så lite heller. Halka.
Visserligen har det varit osedvanligt dåligt väder här också, hela Europa tycks ha haft en hemsk vinter, men det går förstås inte att jämföra.

Men visst finns det saker att se fram emot. Lägenheten, funktionella möbler, tekanna (en sån enkel sak), praktisk och välsorterad köksutrustning, och inte minst: andra kläder än dem jag nu har haft i nio veckor. (Ja, jag har förstås tvättat dem ibland.) Mycket ylletröja har det blivit.

Vi har haft tur så tillvida att det har varit varmt i våra två olika boenden här. Det kan man inte alltid utgå från. När vi hör folk berätta om hyrda privatlägenheter handlar det alltid om hur mycket de fryser inomhus.
Vissa svenskar och andra nordbor som bor här åker till Kanarieöarna i januari-februari. Och det mest extrema jag hört talas om är en familj som helt sonika åker hem till Sverige på vintern - för att slippa frysa! Det tycker jag är jättekomiskt.

Det här med funktionella möbler är något jag uppskattar och som i Sverige är ganska självklart. Jag har tidigare skrivit om den usla bäddkomforten här, och sittkomforten är om möjligt ännu sämre. Spanska stolar är ofta konstiga. Väldigt tunga och väldigt klumpiga, och när man drar ut en stol och ska sätta sig låter det nåt hemskt när den skrapar mot stengolvet. (Möbeltassar nöts ner på en gång eftersom stolarna är så tunga.) Dessutom är ryggstöden antingen helt raka, 90 graders vinkel, eller till och med lite framåtlutade. Mycket obekvämt, och jag fattar inte varför.
Där vi bor nu är stolarna i och för sig sköna, men då är problemet att de är bredare än bordet. Går alltså inte att dra in, utan man får liksom sitta lite på avstånd och böja sig framåt när man ska äta.

Så det blir mysigt: att sitta på en komfortabel Myranstol vid vårt ljusa, fina köksbord och hälla upp te i snygg mugg från en fin tekanna. Istället för att sitta med böjd rygg vid ett mörkbrunt minibord och doppa en tepåse i fula små vita restaurangkoppar.

Mycket kommer jag att sakna men inte detta

Det var steg ett vad gäller positivt tänkande inför hemresan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tyvärr är det verkligen jättekallt här i Uppsala, även om solen lyser starkt om dagarna. Nästa vecka ska det dessutom komma snö. Jag är så less... :-(

Monica Hortell sa...

Jag fattar inte hur det fortfarande kan vara jättekallt! Undra på att du är less. Många börjar väl bli halvdesperata nu...

Anonym sa...

Idag, söndag, har vi haft soligt och fint - och hela en grad varmt... Men, som sagt, det ska komma snö till veckan... :-( Jag är sååå less på skiten!