torsdag 14 mars 2013

Klockringning

Vi bor granne med kyrkan, Iglesia el Salvador tror jag den heter. Kyrkklockan är alldeles ovanför vårt tak. Ganska mysigt när den slår jämna hel- och halvtimmar mellan 9.00-22.00. Men ikväll blev den alldeles galen, det klingade och klämtade och slog oavbrutet i en kvart. ("En kvart?! Det höll ju på i 40 minuter!" säger våra vänner G&P.) Det dånade i vår lilla lägenhet.
"Vad händer?" sa vi till varandra.
"Dom kanske har valt en ny påve nu" kastade jag ur mig, bara som en chansning. Spanien är ju väldigt katolskt.
Så vi satte på TV:n, och mycket riktigt. Röken var vit och spänningen stor. Där satt vi och såg hela alltihop med folksamling och balkongen och installationen. Kul. Han verkar sympatisk, den argentinska påven. Och eftersom kyrkan klingade och klämtade nästan inne hos oss kände vi oss liksom delaktiga.
Jag tycker för övrigt att ritualen när en ny påve utses är väldigt fascinerande och vacker. Att katolicismen, liksom de flesta religioner, är konservativ och mansdominerad stör mig inte särskilt mycket. Det finns religioner som är extremt mycket värre.

Vi har också varit på en väldigt trevlig lunch idag. Och som vanligt var vi då med om märkliga sammanträffanden - det har varit ett genomgående tema i år.

Det har inte regnat idag - hurra. Sol men kyligt.
I Stockholm är det just nu -13° såg jag just. Då kan jag leva med att det bara är +14 här.

Inga kommentarer: