torsdag 7 mars 2013

Nya vänner och gamla grannar

Den här Nerjavistelsen har ju hittills varit nästan extremt social för vår del. Vi umgås med mycket mer folk, och mer frekvent, än vi gör hemma. En del bekanta från tidigare år är här samtidigt med oss, och vi har också lärt känna rätt många nya människor. Det känns som vi etablerar ett kontaktnät som blir mer vittförgrenat för varje dag. Vi får så många signaler om att det här vi ska vara!

Ett intressant tema är också Märkliga Sammanträffanden. Visst, stan är liten och det är inte alls konstigt att man stöter ihop med folk man känner titt som tätt, men det har varit mer än så. Mycket mer, mycket oftare än vad som är rimligt.
Och alla möjliga intressanta trådar till andra liv har också visat sig. Tommy, en jättetrevlig ny bekantskap, visade sig känna en av mina vänner sen långt tillbaka. De är gamla grannar, har bott i samma hus i Hammarby Sjöstad.

Och idag hände en märklig sak. När ösregnet äntligen upphörde tog K. och jag en promenad, och jag blev akuthungrig, så vi gick in på ett litet ställe utanför själva centrum. Vi åt några smårätter och några bord ifrån oss satt två svenska kvinnor.
"Jag tycker jag känner igen en av dem," sa K. "Undrar om vi inte har träffats nånstans."
Och när vi skulle gå gick K. fram till kvinnan och sa "Alltså, jag måste bara fråga: känner du mig?"
Och kvinnan tänkte ett tag och sa: "jaa...jag gör faktiskt det, men varifrån...Aha! Skepparn!"
Den kvinnan, Yvonne, var en av våra grannar när vi bodde på Skepparns väg i Färentuna utanför Stockholm! Det fanns 30 st. små radhus där, och hon bodde inte kvar så länge utan vi var grannar i kanske två år. 1998-2000 eller nåt sånt. Nu bor hon här i Nerja permanent sen tre år tillbaka.
Alltså, vad är oddsen? För att stöta ihop på en liten bar som K. och jag aldrig har varit på, som ligger ganska off för vår del, och dessutom känna igen varandra!
Det är bara så kul!

På vår promenad såg vi härlig blommande mimosa (är det väl?), och det var visserligen väldigt fuktigt ute men regnet höll sig borta och det var varmt. Precis nu när jag skriver det här har det börjat vräka ner igen. Sista regnet för den här gången hoppas jag. Enligt alla rapporter ska det bli det sol och jättevarmt imorgon. Passar bra, för då får vi besök från Uppsala.

Härlig blomning. Det börjar likna nåt.

Inga kommentarer: