fredag 12 april 2013

Besök på Tilltugg

Ikväll hade A. och jag bestämt träff på Plock. Lite vin och några tapasliknande små rätter påminnande om vår spanska favoritstad, det hade vi tänkt oss, Men på Plock var det knökfullt 17.30, varenda plats var upptagen av afterworkande 45-åringar.
Bara att gå vidare. Färden gick några kvarter bortåt, till Tilltugg på Vaksalagatan, och där fanns det rätt bra med lediga bord. (De bästa var dock upptagna. Av typ 25-åringar.) Men först blev vi anvisade några tråkiga platser som kändes som att sitta i en hall. Precis det sa jag: "det känns som att sitta i en hall", och då fick vi plötsligt sitta på lediga, fina platser som egentligen skulle sparas till eventuellt större sällskap.
Sånt gillar jag inte riktigt. Kommer man som gäst i bra tid ska man få sitta där det är ledigt. I synnerhet på Tilltugg som i sin marknadsföring går ut med att ingen kan boka bord, utan man ska bara kunna slinka in och mysa i den allmänna trevnaden.
Alltnog, vi satte oss i det innersta, grottliknande rummet och väntade. Länge väntade vi. Jag gick iväg oh påminde servitören om vår existens, och då kom han på en gång.

Maten var bra. Absolut inget att klaga på. Jag beställde räkor med chili och vitlök (en kall rätt), och den var riklig, välkryddad och fräsch. Dessutom tog jag lammkorv med kronärtsskocka och chipotleglaze - mustigt, kryddigt och hett. Generös portion också. (Nu ska vi inte jämföra med tapas i Spanien.)  A. var nöjd med sin anadalusiska köttgryta och sina vitlökschampinjoner., och man kan inte säga annat än att maten var prisvärd. Och vinet var gott.

Vi hade en supertrevlig kväll och pratade oavbrutet i drygt tre timmar. När vi gick vid 21-tiden noterade vi den låga medelåldern på övriga gäster. Unga, unga. Kanske mer intressanta för den likaledes unga personalen än vad A. och jag var. För det var kvällens minus. Dålig service. Från början till slut, tyvärr. Servitören var korrekt och trevlig när han kom/blev tillkallad, men nån ansträngning gjorde han verkligen inte. Inte en krona i dricks. Det är inget bra betyg.

Det var ett tag sen mitt senaste besök på Tilltugg, det var nog snudd på två år sen. Då var servicen perfekt, man kände inte alls att man tillhörde en ointressant åldersgrupp och hela stämningen var lite mer...lättsam? Enkel? Inkluderande?

Nja, jag blev lite tveksam till Tilltugg. Det är som sagt inget fel på maten, tvärtom, men jag funderar över attityden. Eller: Tilltugg är kanske mer av ett "yngre" ställe numera, och A. och jag tillhör inte målgruppen. Så kanske det är.

Inga kommentarer: