måndag 1 april 2013

Kall påsk, snart cykling

Det var den påsken. Inte mycket att säga om den, förutom att den har varit kall. Dessa ständiga 2-3 plusgrader i skuggan, och dessa ständiga 5-6 minusgrader på natten. Fy 17.
Det känns som att det mesta ligger i vänteläge just nu. Fruset, stilla, avvaktande.

Men idag på em tänkte jag på den kommande veckan,  på jobb jag har att göra och människor jag ska kontakta för att planera små trevliga träffar. Då kändes det plötsligt väldigt bra där ett tag. Förväntansfullt.

K. har tagit fram sin cykel. Den var tyvärr halvdemolerad efter att ha stått i det allmänna garaget, så hon måste ta den till cykelkillen för översyn och tillfixande.

Jag hämtar inte min cykel förrän det är riktigt bra väder, och den står i ett låst utrymme där förhoppningsvis inga hänsynslösa demolerare har varit.
Jag köpte den cykeln begagnad för 800:- samma månad som vi flyttade hit, i maj 2005. Priset var ganska högt för en begagnad cykel tyckte jag då. Men den rullar så lätt och mjukt, fast jag aldrig ens smort kedjan på dessa åtta år! Jag har låtit byta däck på båda hjulen när jag märkte att de började bli blankslitna. Och jag har bytt ut en hjulreflex. Men i övrigt tycks cykeln vara självreparerande. Det är faktiskt en Skeppshult, det såg jag när jag efter flera år äntligen kollade vad det stod på märket. En riktig kvalitetscykel alltså, ett fynd. Jag ser fram emot första cykelturen som brukar gå till Gamla Uppsala. Det dröjer säkert en månad, men sen...

Inga kommentarer: