söndag 14 april 2013

Intressant kryssning

Att det är helt vansinnigt att ersätta vanlig, naturlig mat med lightprodukter har jag alltid tyckt. Socker, stärkelse och kemikalier är förmodligen farligare än fett. Jag är ganska nöjd över att aldrig i hela mitt liv köpt lättmargarin!
Lchf-kryssningen bekräftade förstås mina tankar. Speciellt läkaren Andreas Eenfeldt som pratade från ett vetenskapligt perspektiv, om än på ett mycket lättsamt sätt.

Det var ett kul dygn ombord på Silja Galaxy. Mycket folk (över 300 lchf:are), fantastisk middagsbuffé, intressanta föredrag.
Ibland blir det för mycket halleluja för min smak. Men det är förståeligt, när många människor faktiskt har gått ner massor i vikt och blivit friska från exempelvis diabetes genom att kraftigt minska kolhydratintaget och öka fettintaget i motsvarande grad. Samtidigt som detta officiellt inte finns eller gills eller räknas, för att det inte stämmer med förväntningarna.

Ombord på båten fanns Tommy Runesson som gått ner 92 kilo (!) genom dieten. Och han var inte mager som en sticka nu utan såg helt normalviktig ut. Hur såg han ut innan?! Sten Sture Skaldeman, en av de riktiga föregångarna var i princip döende för ett antal år sedan och bestämde att då kunde han lika gärna äta ihjäl sig på sin favoritmat de sista månaderna. Kött och fett gjorde han rasade i vikt, gick ner drygt 60 kilo och normaliserade alla sin värden. Han var också en av föredragshållarna.

Mycket sånt var det. Och vid middagen och frukosten satt då alltså massor av folk med sitt feta urval; tallrikarna rågades av kött, fisk, såser, oliver, avocado, goda röror med svamp och vilt etc.
Men ibland blir det alltså för mycket för mig. Så pass att jag avslutade min frukost med en skiva sockerkaka.



Inga kommentarer: