torsdag 6 september 2012

Ingen tidning

I ett års tid har vi haft två morgontidningar: Svenska Dagbladet och UNT. För tre veckor sedan upphörde prenumerationen på SvD och vi har inte förnyat den. Får se om vi saknar tidningen, tänkte vi.
Och det har vi gjort, SvD är en bra tidning.
Från och med idag är också UNT-prenumerationen slut. Så det var tidningslöst vid frukostbordet. Dock ingen större saknad efter lokaltidningen.

Det är lite lyxigt men ganska dyrt att ha två tidningar. Är det värt pengarna? Det ska vi nu ta ställning till. Att ha UNT har varit min önskan - jag vill veta vad som händer i stan, vill läsa familjeannonserna och...ja, det är väl i stort sett det. Konserter, dödsannonser och smånotiser. Men den stora satsningen på väldigt lokala lokalnyheter, sidorna som handlar om Heby och Östhammar, sportbevakningen från Tibble och Danmarks by, det hoppar jag över. Mycket sånt är det.
Nyhetsartiklarna, särskilt de som behandlar internationella händelser, kommer oftast från TT. Tyvärr är det så i både SvD och UNT, de har exakt samma artiklar. Och TT är jag mycket tveksam till. Politiskt vinklad, tendentiös omvärldsbevakning. Ofta rent uselt skrivet också.

SvD har i alla fall ett visst eget material och är allmänt vassare på allt. Fler udda röster får komma till tals där också. Och deras korsord, svåra suduko och "nian" räcker länge som avkoppling och förströelse.
Så det är klart att vi kommer att premma på Svenskan igen. Ibland får man jättebra rabatter, och då slår vi till.
UNT är inte tillräckligt bra. Jag tycker faktiskt den är rent dålig. I somras gästade vi vänner på västkusten och läste då deras tidning. Göteborgs...nånting, Göteborgsposten eller Göteborgstidningen?  Jättebra var den hur som helst, och man förstod att aha, så kan en lokaltiding i en stor svensk stad se ut. Att jämföra den med UNT är som att jämföra NY Times med Kamratposten.

Så, K. och jag tycker inte att UNT är värd pengarna. Hon har aldrig tyckt det, och nu gör inte jag det heller.

Dagstidningar är ju för övrigt i kris, det skärs ner på personal överallt, så standarden sjunker väl på alla håll. Trist. Men en naturlig konsekvens av att allt läggs ut på nätet. Internet kommer att ta knäcken på mycket, och det har redan börjat; tidningar, tidskrifter och småbutiker är bara en liten del.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller med! UNT har verkligen blivit DÅLIG! Det är bara sport och TT-artiklar, hur trist som helst. Fattar inte att jag förnyade min prenumeration i februari, men det gjorde jag... Det var nog sista gången, tror jag.