onsdag 19 september 2012

Stackars nollor

Uppsalas minsta lokaltidning, alltså den lilla, lilla gratistidningen som heter 018 eller nåt liknande, hade en intressant löpsedel idag:

NOLLOR TVINGAS SLÅ SIG MED RÅA FISKAR

Exakt så stod det. Över hela löpet. Jag läste och förundrades och småskrattade för mig själv när jag gick hem. Men det är ju synd om nollorna, alltså de nyanlända studenter som tvingas...slå sig med råa fiskar, nejmen, vad f-n, vem kommer ens på en sån sak?! Tänk om det är abborrar med jättevassa ryggfenor. Eller tunga laxar. Ålar vore heller inget vidare. Små strömmingar går väl an, men vad kladdigt och äckligt.
Hm, jag ångrar att jag inte tog ett exemplar av tidningen, så jag fick veta detaljerna i fiskslåendet.
Var får de till exempel tag i fiskarna? Fiskhandlaren?

Men framför allt undrar jag alltså vem/vilka som kläckt idén. Lite sjukt tycker jag nog att det är.
Och det här med nollning, alltså - varför? På min tid fanns ingen nollning. Det är nästan förbjudet att säga att något var bättre förr, men jag tycker att det finns ganska mycket som var det. Klart bättre var det att man kunde börja plugga på universitetet utan att bli utsatt för överspända, hysteriska, halvsadistiska ritualer!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kolla UNT på nätet. Brukar ha lite samma nyheter där... Idiotisk nollning, tycker jag. Vad är det för roligt, liksom?

Ditt och datt sa...

Håller med dig! Det var faktiskt mycket som var bättre förr!

Monica Hortell sa...

Exakt. Vad är det för kul med nollning?

Och, ja: Hurra för FÖRR!