onsdag 9 oktober 2013

Intryck från stan

Fortfarande jättefint höstväder, härligt att promenera i. Idag gick promenaden in till stan, och jag passade på att växla in lite euro inför resan till Spanien. Så vi kan betala taxin. Vi har bara handbagage (för första gången, det ska bli intressant att se hur det känns att klara sig med det), men eftersom vi landar i Malaga vid en ganska okristlig tid, 01.00, så går inga bussar utan vi måste ta taxi därifrån till Nerja. Ska förboka via nätet imorgon. 65-70€ kostar det. Inte så billigt alltså. Särskilt inte jämfört med bussen, som kostar ungefär 4.30€. Men det är så numera, taxiresor till och från flygplatsen kan vara lika dyra som själva flygbiljetten. Jag är hur som helst glad att det finns taxi och att man kan boka så enkelt hemifrån.
Det ska bli helt underbart att komma till Nerja igen. Det är bara en knapp vecka den här gången, men i vinter blir det ju desto längre. Och just nu är det en riktig värmebölja där, 24-28 grader på dagarna. Det lär ska hålla i sig också...hurra!

Hav och berg och vitkalkade hus blir en härlig motvikt till det för närvarande gråbruna, söndergrävda Uppsala. Det känns som att halva stan håller på att grävas upp. Hur länge har dom hållit på vid Dragarbrunnsgatan? Flera år, och det blir bara värre. Ganska bökigt är det.


Och som vanligt är det tiggare lite varstans. Jag tycker de har blivit mer aggressiva än tidigare. En kvinna gick omkring med sin mugg och stack den under näsan på folk. "Please, pleease!" Och jag blir bara provocerad. Skulle aldrig, aldrig ge pengar till kringresande yrkestiggare. Men många gör det har jag sett, så jag tror affärerna går ganska bra.

Janne Schaffer såg jag också. Han hade ingen gitarr, men tungan höll ändå på och spelade på det typiska Schaffersättet - det var så jag kände igen honom.
Det är gitarrfestival på UKK just nu, så det är därför han är i stan. Jag ska inte gå på nån konsert, men det är ändå roligt med såna återkommande stora evenemang som gitarrfestivalen. Det drar publik, det drar artister, även världsstjärnor, det är bra för Uppsala på många sätt. Jag gillar verkligen UKK. Och jag gillar faktiskt Uppsala också, även om stan inte visar sig från sin bästa sida just nu. Nån gång har de väl grävt färdigt. Men då är nog jag väldigt gammal.




2 kommentarer:

Ditt och datt sa...

Finns det inte någon som heter Christer boendes i Nerja som hämtar och lämnar vid flygplatsen? Var det inte ni som hade fått nys om honom? Och han var billigare än taxi? Eller har jag drömt alltihop?

Hur det än går med taxiresan - ha det väldigt skönt i Nerja!

Monica Hortell sa...

Nej du har inte drömt. Men vi har inte fått tag i honom.