torsdag 31 oktober 2013

Varmt och kallt inomhus

Så länge jag kan minnas har jag varit frusen, och jag fryser mer inomhus än vad jag gör ute. Idag står det en artikel i DN om inomhuskyla, att man blir stressad och sjuk av att ha under 20 grader och att många behöver ha det varmare än så. Precis vad jag alltid har vetat.
Själv mår jag bäst när det är 23-24 grader, och så varmt är det faktiskt i vår lägenhet. Den varmaste, dragfriaste lägenhet jag nånsin bott i. Att sen K. går omkring och öppnar fönster och stänger av element är en annan sak.... När hon inte är hemma åker fönstren igen.
En annan bra sak, rent klimatmässigt, med lägenheten är att den har samma temperatur på sommaren. Den blir aldrig stekhet, även om det är tropisk värmebölja ute.

Då kan jag med viss bävan tänka på spanska vintrar och lägenheter. Av de nio lägenheter vi tittade på Nerja hade åtta ingen som helst uppvärmning! Och där bygger man ju inte för att ha det varmt på vintern utan för att ha det svalt på sommaren... Vi frågade några av hyresvärdarna om värmen, och de sa att det blir aldrig särskilt kallt och i så fall kan ni få låna ett elektriskt värmeelement. Hm, tänkte jag då. Såna element tickar dyr Spanien-el och skulle innebära en extra kostnad på flera tusen i månaden, om man vill ha nåt som är ens i närheten av den svenska komforten. De kan heller inte värma upp en hel lägenhet hur man än håller på, utan då får man välja det rum man befinner sig i för tillfället.

Så det gäller att hitta ett boende där solen kommer in och värmer under dagen, inte ett där stora ansträngningar har gjorts för att hålla den ute. Och helst ska det finns AC installerad, ett sånt system som även reglerar värmen och som inte drar full lika mycket el som de fristående elementen.

Jag har ofta förundrats över att spanjorerna aldrig tycks frysa. Trots de heta somrarna tål de ändå vinterns fuktiga kyla (även om det aldrig är minusgrader) otroligt bra. Butiker och kontor har i regel ytterdörren öppen, det kan vara dåligt väder med 12 grader ute och inte så mycket mer inomhus, och där sitter en anställd iförd normala kläder och verkar inte bry sig ett dugg. De måste ha en helt annan kroppstermostat än vad vi nordbor har. Lagrar de sommarvärmen inombords, så att det finns stora reservoarer att ta av när vintern kommer? Är det månne något man kan lära sig?

Inga kommentarer: