tisdag 14 januari 2014

Lokala iakttagelser

K. som är 1.58, är den längsta kvinnan i kvarteret. Förutom mig då. Här bor i övrigt bara spanjorer, och de är av den verkligt småväxta sorten. Äkta andalusier är nämligen ättlingar till morerna och skiljer sig en del från befolkningen i övriga Spanien. Har jag hört.
När vi flyttade in träffade vi en liten, liten söt tant. Hon räckte K. till axlarna, vi kände oss som jättar båda två. Den lilla söta tanten presenterade sig och pekade på sitt hus som ligger tiotal meter bort. Hon var glad att vi skulle bli grannar och frågade varifrån vi kom och så. K. har även konverserat (medelst enstaka ord och teckenspråk) med en annan kvinna som sa ungefär likadant. Och det är klart, ingen vill att ett hus bara ska tomt år efter år. Bättre att det lever. Och att hyresgästerna är lugna, stabila kvinnor i bra ålder, inga festhuliganer som skränar på takterrassen.

Utanför våra fönster går ofta en gammal gubbe fram och tillbaka med sin rullator. Så vilar han en stund mot en husvägg, och så går han tillbaka till sin dörr. Några såna vändor blir det, det är nog hans föreskrivna dagliga motion. Möjligen är han gift med den första lilla tanten.
Lekande barn finns det också en del, och man hör ju alla ljud som om de var inne i vardagsrummet. Skällande hundar ska jag heller inte glömma, små ettriga saker som får utbrott på varandra lite då och då.
Men vare sig barn eller hundar känns direkt störande. De ger snarare trevlig lokalfärg åt alltihop, tillsammans med vuxnas samtal och rop.

Idag har vi handlat tofflor och blommor från små gammaldags kvartersbutiker. Ofattbart mysigt. Toffelaffären sälde även städrockar. Tror vi att det var. Ibland ser man kvinnor stå i sina dörröppningar iklädda ett slags rustika frottérockar, och jag har tänkt att oj, de har morgonrockarna på sig fast det är mitt på dagen. Men nu lutar jag åt de är just städrockar. Spanjorer städar mest i Europa, så det har nog särskilda kläder för det.

Jag trodde jag ville bo i ett mer turistaktigt kvarter, men det visade sig vara fel. Det här känns alldeles rätt. Och mer än nånsin vill jag lära mig spanska. Många ord och fraser snappar man ju upp, och jag tittar ofta i lexikonet, men det vore bra att kunna språket mer från grunden. Nu har vi fått veta att kommunen ordnar spanskkurser för utlänningar, för en ganska billig penning dessutom. Ska kolla upp det.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart att toffelaffären säljer städrockar också! Jag måste nog göra ett studiebesök! :-)

Hare gott, bruttor!

Monica Hortell sa...

Nerja är helt klart värt ett besök!

Ditt och datt sa...

Låter härligt! Så glad för er skull att ni tycker om lägenheten, men kan ni verkligen klara er utan internet? Med tanke på dina olika arbeten?

IKEA finns ju i Malaga, med plädar och alla möjliga köksredskap, men det har ni säkert tänkt på!

Långa gardiner är alltid bra att ha med tanke på kyla och ljud.

Ser fram emot fler krönikor! 😊

Monica Hortell sa...

Nej vi klarar oss absolut inre utan internet! Tills vidare sitter vi nån timme varje dag i Anettes salong (hon är i Sverige), men visst måste vi installera internet i huset. Snart.
Vi pratar ofta om IKEA i Malaga..:-) Måste ta reda på hur man tar sig dit. Just nu står en färgglad, ganska stor matta högst på önskelistan.

Ditt och datt sa...

När jag åkte till IKEA, åkte jag buss till busscentralen i Malaga och sedan gick man igenom gallerian som ligger bredvid och ut på andra sidan och tog en buss där som gick direkt till IKEA - kommer tyvärr inte ihåg vad det var för nr på bussen, men vi gick in på busscentralen och frågade hur vi skulle komma till IKEA.

OBS! Bussen som man sedan skulle ta tillbaka till busscentralen från IKEA hade inte samma nr som den vi kom dit med, glöm inte att fråga chauffören om det är rätt buss, vi hade lite bökigt med att den bussen vi tog inte gick till busscentralen.

Monica Hortell sa...

Tack för tipset!