torsdag 7 juni 2012

Spännande bok

Mitt läsande går i perioder. Ibland plöjer jag den ena boken efter den andra nästan utan uppehåll, jag bara läser helt maniskt. Sedan kan det gå en månad utan att jag läser något alls. Nu håller jag på med Håkan Nessers "Himmel över London", och den är verkligen speciell. Jag förstår inte hur han ska få ihop det, trots att jag har kommit till sidan 428. Började med den igår, så det är typiskt bokslukeri. Troligen läser jag ut den ikväll, det är knappt hundra sidor kvar, och sen har jag några andra på lut.

Vad Himmel över London handlar om, det kan jag inte ens förklara. Olika tidsperioder, personer och skeenden är invävda i varandra, det är dubbla och trippla lager och mycket mystik och symbolik men också ytterst konkret på sina ställen...det liknar inget annat jag har läst av honom. Och jag gillar det. Jag är rentav spänd på att se upplösningen.


Inga kommentarer: