lördag 16 juni 2012

Uppcon på Vaksala torg

Det regnade och var allmänt kallt, men till slut var jag ändå tvungen att gå ut. Mot Kvarnen, dags att handla middag. När jag kom där på Salagatan hörde jag hög, glad musik, och först trodde jag det kom från nån lägenhet i närheten. Men nej, det kom från Vaksala torg förstod jag snabbt. Från Uppcon-konventet. Ungdomar från everywhere som gillar japansk manga och östasiatisk kultur rent allmänt och som samlas i Uppsala en gång om året. Redan för tre dygn sedan slog några av dem upp sitt tält där mitt i stenöknen - och blev tyvärr rånade framåt morgonkvisten! Hoppas de klarade sig bra ändå.

Inne i Kvarnengallerian fanns de överallt: ungdomar i fantasifulla utstyrslar fikade, åt pizza eller medhavd matsäck, köade vid bankomaten, handlade på Ica. Många var väldigt fint utklädda, andra hade typ bara nån hatt eller nåt annat litet som markerade deras mangaintresse.
Bra att de har nånstans att gå, där det är varmt och där det finns all möjlig service. UKK är ju också öppet, men alla aktiviteter och all musik utomhus blir ju lidande av att vädret är nästan vintrigt.

De är så söta! Varje år har jag sett de här Uppconmänniskorna och varje år har jag konstaterat just detta, de är fina, snälla, fredliga och mysiga på alla sätt och vis. Dräkterna, inlevelsen, humorn, och...sötheten...jag blir lite rörd nästan. Ett härligt inslag i stadsbilden.

Jag trodde att arrangemanget var nationellt, att det finns en mangaorganisation som hyr UKK, fixar artister, står för allt runt omkring. Men så är det inte alls. Nej, nej, det är några privatpersoner som själva brinner för Japan/manga etc, och som har ordnat allt. I ett stort antal år. Fantastiskt.
Nu vill de personerna göra annat, de har inte tid att fixa ett så stort arrangemang längre, så troligen blir årets Uppcon det sista. Synd!

Själva grejen, att folk klär ut sig till japanska seriefigurer, är ju otroligt kul. Lite knäppt kanske. Men helt underbart.

1 kommentar:

Ditt och datt sa...

Har aldrig hört talas om Uppcon, men det låter urmysigt! Synd att du inte hade kameran med.