måndag 6 juni 2011

Iakttagelser från balkongen

Nationaldagen. En fin, solig dag. Jag hade planer på att gå ner på stan och kolla på folklivet, men när det kommer till kritan är jag väldigt nöjd med att sitta på balkongen i all enslighet och titta på den fortfarande vidrigt fula utsikten.


Det känns helt enkelt mysigt att vara hemma idag. Och jag tittar inte bara på utsikten, jag jobbar lite också. Med dom utmärkta redskapen papper och penna.

Sedan noterar jag vad som händer här utanför. Jag såg bland annat ett ungt par som körde in till Återbruket. En stor röd Volvo hade dom, och på den var ett stort släp kopplat. Återbruket var naturligtvis stängt eftersom det är söndag, men det hindrade inte paret från att lasta av diverse prylar och lämna där på asfalten. Jag såg inte exakt vad det var, men något inom teknik/elektronik tror jag. En gigantisk stereo i flera delar, eller en gammal TV plus lite annat. Hoppas det inte kommer nån regnskur i natt, för då lär allt bli förstört.

Ett annat beteende, som förbluffar mig ännu mer och som jag har haft många tillfällen att iaktta från balkongen, det är människors nonchalans inför utryckningsfordon. Korsningen Råbyvägen-Vattholmavägen ligger inom synhåll, och där far det titt som tätt ambulanser. Senast idag kom det en med både blåljus och sirener påslagna. Vad gör övriga trafikanter då? Stannar, håller undan, gör allt för att underlätta framkomligheten? Nej, nej, dom svänger ut framför ambulansen, så den blir tvungen att bromsa in och vänta! Borde det inte vara fängelse för sånt?

Inga kommentarer: