torsdag 16 juni 2011

Indiskt

Indisk mat är det bästa jag vet. Mitt favoritkök utan tvekan. Därefter kommer det italienska och därefter diverse asiatiska, typ koreanska och vietnamesiska. Svensk mat, nordeuropeisk mat överhuvudtaget, kommer långt, långt ner på min lista.
Men alltså, indiskt...yes!


Man kan ta en färdig sås (ovanstående märke är bra), olika grönsaker, kanske lite kyckling, och så några goda pickles (ovanstående är bäst) och chutneys. Helt suveränt blir det, och så enkelt att laga till.

Vi har alltså ätit just en sådan middag nu. K. tyckte det var på gränsen till för starkt, men ingenting kan vara för starkt i mitt tycke. Ett glas rött italienskt passade förvånansvärt bra till.

Det fanns en hel del i dagens tidningar som jag tyckte var värt att kommentera, då när jag läste det i förmiddags. Lärares behörighet (en fråga som engagerar mig mycket - jag har alltid tyckt att formell behörighet är löjligt överskattat), den återupptagna hedersmordrättegången, hockeyhuliganer i Vancouver, Greklands eventuella bankrutt...jag läste allt med intresse och intensitet. Och sen stod det på nätet om fiskars känslor - det vill jag också skriva något om. Men ibland orkar jag bara inte formulera något. Att skriva om en middag är däremot alltid trevligt.

Inga kommentarer: