tisdag 21 juni 2011

Vänner och middag

Idag blir det socialt värre. Ingela kommer över på en fika, och lite senare dyker H&T upp på middag. Jag ska göra en rätt jag aldrig har prövat utan bara läst om på nätet: Jamies femtimmarslamm. Man tar fram en ugnsform, och på den lägger man en lammstek, örtkryddor och en massa olika grönsaker. Lite bacon och vitlök ska också med. Så häller man på en flaska vitt vin och nästan lika mycket vatten, och sen får allt stå i ugnen (under folie) i fem timmar. Fast våran lammstek är inte så stor, så det räcker med fyra timmar. Ska bli spännande att smaka detta.

Jag köpte jordgubbar också, svenska.


Men jag måste säga att dom är överskattade. Vattniga, smaklösa. Dom belgiska som fanns tidigare var mycket godare!
Vad jag ska göra med jordgubbarna har jag inte bestämt. Marinerade i honung och lime, eller en efterrätt som låter lite geggig och konstig men som är supergod: jordgubbar, glass, grädde och maränger varvat med lemon curd.

Nu ska jag försöka fånga en solglimt på balkongen. Det var länge sen man hade chans att underhålla solbrännan...

Inga kommentarer: