fredag 10 juni 2011

Rosa rökverk

Det är Antitobaksdagen idag. Bra. Fast alla dagar borde vara antitobak. Rökning gillar jag inte. Eller det är väl snarare röken jag inte gillar. Om folk vill förgifta sig själva må det vara hänt. Nu ser jag till min häpnad/fasa/irritation att tobaksindustrin försöker hitta nya vägar att nå potentiella rökare, och särskilt har de riktat in sig på kvinnor. Vad sägs om dessa?


Rosa, snygga cigaretter! My God, till och med jag vill ha dom! Tänk om det finns turkosa också...
Men vilken idé. KSAN, Kvinnoorganisationernas samarbetsråd i alkohol- och narkotikafrågor, ja vad är det för organisation, den har aldrig någonsin hört talas om, är nu upprörd över den strategiska och målinriktade marknadsföringen. "Ladies cigarettes - because you deserve the best" står det på förpackningen, enligt den lilla artikel i DN jag nyss läste.
Tröttsamt. Bort med cigaretter! Förbjud rubbet!

3 kommentarer:

Anonym sa...

På 70- och 80-talen fanns det färgade cigarretter, men jag minns inte vad märket hette. Det var 20 i en ask och det var rosa, turkosa m fl färger i varje ask. De var jättepoppis - inte för att de var goda att röka utan för att de såg så läckra ut. Nu kör nån idiot samma koncept igen! GAH!

Monica Hortell sa...

OMG, jag hade ingen aning om att det har funnits förut!

Anonym sa...

Sobrani, hette ciggen! Fruktansvärt! Fanns en sort med blandade färger och en sort som bara var svart. Hur nyttigt var det att dra i sig färgade papper också, för utom all annan skit som cigg innehåller??? :-(