lördag 19 januari 2013

Handling

Det klarnade förstås upp idag också, trots att prognosen varnade för dagsregn. Vi har varit ute en sväng, K. handlade lite konstnärsmaterial. Sen gick jag ut ytterligare vända för att skaffa diverse förnödenheter på Supersol.

Man kan undra hur tiden kan gå så fort trots att man inte gör något särskilt. Men det lilla man gör tar då stor plats. Att handla till exempel. Det är inte som hemma att bara gå till Ica eller Konsum eller var man nu gör sina inköp. De affärer som finns här har ganska olika karaktär och är bra på olika saker. Och frukt och grönsaker köper man helst på nåt annat ställe. Det finns massor med "hål i väggen", privatbostäder, gamla garage, trottoarer med mera där man kan hitta jättefina grönsaker. Allt skulle nog inte godkännas av svenska myndigheter.



Specialvaror från diverse nordeuropeiska länder finns på Iranzo, en butik där man kan hitta Kalles kaviar och Blossa glögg, om man nu är sugen på det. Lurpak, danska motsvarigheten till Bregott, brukar jag köpa där. En jättegod tysk rökt skinka fyndade jag också. Och herrgårdsost finns i ostdisken, så igår gick jag glatt dit för att köpa en bit. Fann då att Herrgård var dyrast i hela ostdisken. 19,95 € per kilo. Mild cheddar kostade bara 9,90, så jag slog till på en sån istället. Den smakade definitivt inte som cheddar gör hemma. Men det kanske inte heller herrgårdsosten hade gjort.

Jag blir ofta förvånad över vad saker och ting kostar. Vissa varor som är billiga hemma kostar rätt mycket här och tvärtom. Vår lyxiga kasse från gårdagens besök på Mercadona var i alla fall ytterligt prisvärd. Varorna på bilden: Ett drygt halvkilo färska jätteräkor, jordgubbar, bacon, två stora sockerkakor och en flaska whisky gick på motsvarande 130 kronor!



Inga kommentarer: