torsdag 3 januari 2013

Stank och njure på trippel

Det gick hur bra som helst att gå på stan och uträtta ärenden. Halsen var till och med bättre när jag kom hem än när jag gick!
På min lista stod bland annat att växla in lite euro på Forex. När jag kom in i den alldeles nya lokalen kände jag en fruktansvärt obehaglig lukt. Som att innehållet i tio toaletter hade runnit ut, som en ingrodd pissoar...urk! Stackars dem, en avloppsläcka, tänkte jag. Så hemskt att sitta och jobba i den stanken.
Jag kommenterade till tjejen i kassan. "Det luktar lite mysko här," sa jag med sedvanligt understatement.
"Hm, ja, vi hade nyss en kund som inte luktade så fräscht," sa hon, "det kändes även in till oss här bakom luckorna."
Men hjälp! Dubbelhjälp. Skulle den stinkande personen behöva ha. Omhändertagande, vård. Föremål för Åtgärder... HUR kan en människa sprida sån odör? Så det sitter kvar i en hel lokal tio minuter senare. Ofattbart, jag kan inte glömma det. Och då tänker man sig att det kanske är en uteliggare utan tvättmöjligheter, men går såna in och växlar pengar på Forex?
Det var i alla fall dagens rysarupplevelse.

"Ha! Jag fick njure på trippel!" utbrast K. för ett tag sen. Hon spelar wf hela tiden och vinner fler och fler matcher. Och det är iphone hit och iphone dit, hon har totalgripits av det vanliga syndromet: att ständigt titta ner på en liten skärm; när hon äter, när hon ser på TV, när...ja, nästan jämt.
Nu kampanjar hon starkt för jag också ska skaffa en dylik telefon. Än så länge står jag emot. Men samtidigt märker jag att min gamla präktiga, gammaldags Motorola börjar ha ganska dåligt batteri. Och jag har köpt nytt batteri en gång för tre-fyra år sen, redan då var det svårt att få tag i ett. Nu är det kanske omöjligt.
Så, det blir väl en ny mobil snart. Och sen blir jag väl likadan som alla andra.

Inga kommentarer: