lördag 19 januari 2013

Ruskväder


Idag är det riktigt ruskväder. Ösregn och vrålblåst. Fast det var ännu värre för nån timme sen, så kanske går det att gå ut idag också. Enstaka vandrare skyndar i alla fall förbi här utanför, och butikerna har öppnat. Det har regnat in hos vissa, och jag såg hur de sopade ut en massa vatten från golvet och ut på gatan. Inte så konstigt, för det finns sällan trösklar eller nåt annat som håller skyfall ute.

Stuprör är ett annat intressant fenomen. Hemma har man dem i markplan, det verkar praktiskt och logiskt. Här är stuprören ofta uppe vid taken, vid hängrännorna, vilket innebär att regnvattnet vräker ner som från vattenslangar. Kolla till exempel röret till vänster på bilden ovan. Det är en sån typisk takdusch som man inte gärna vill hamna under. Man får alltså se upp här när det regnar. Å andra sidan måste man också se ner, eftersom trottoarerna blir väldigt hala och man måste ha koll på var man sätter fötterna.
Bäst att hålla sig inomhus.

3 kommentarer:

Ditt och datt sa...

Hoppas ruskvädret är en en-dags-företeelse!

Vad har ni för regnkläder med er? Även om min väska är stoooor, så kan jag inte tänka mig att jag får plats med stövlar! Men det kanske finns att köpa på t ex SuperSol?

Ditt och datt sa...

Glömde säga, här har vi -13 och strålande sol, det är väldigt vackert med all snön på träden! Snart dags att ta en promenad i knarrande snö.

Monica Hortell sa...

Regnkläder??!! REGNKLÄDER??!!
Om det nån enstaka dag regnar stannar vi inomhus.