tisdag 10 juli 2012

Hemska musikupplevelser

Värst vad mycket turister det var i Stockholm. Folk överallt, tyskar, japaner och allt möjligt. Vilken skillnad mot Uppsala! Här är det så stilla och tomt på somrarna, så man tro att stan är evakuerad. Det är i och för sig ganska skönt med stillheten och den totala avsaknaden av trängsel.

Två hemska musikupplevelser hade jag under min resa. Den ena inträffade redan på väg till Stockholmståget. I gången bredvid rulltrappan sålde ett gäng ungdomar kaffe och bullar. Och det är ju kul. Men de hade med sig en musikanläggning, och från den dånade det ut nåt slags rapmusik på väldigt hög volym. Usch. Om jag till äventyrs hade velat köpa kaffe och bulle, så hade jag aldrig gjort det där och av dem!
Jag gillar inte att man annekterar luften.

Ännu värre upplevelse på NK! Av alla ställen. Jag hade gott om tid innan klippningen, och oftast fördriver jag sån extratid på NK:s välsorterade glas- och husgerådsavdelning. Det finns mycket att titta på där, och ibland köper jag nån liten oumbärlig kökspryl eller nån trevlig ljuslykta. Men idag fick jag nästan panik. Jättehög musik, ännu högre än den som ungdomarna i Uppsala spelade, och totalt fel i sitt sammanhang. Dessutom, just sån musik som jag direkt avskyr. Annars har jag ganska bred smak, men nånting jag ogillar är soul/funk typ James Brown. Och just det spelades på köksavdelningen; stötig, ryckig, flåsig och väldigt maskulin musik. Det gick inte att bortse från den, eftersom volymen var diskomässigt hög. Helskumt. Jag nästan sprang därifrån.
Om jag nu hade varit på jakt efter en oumbärlig kökspryl eller nåt annat, så hade jag avbrutit direkt. Skippat projektet. Kollat på Cervera eller Åhléns eller vad som helst.
Undrar om detta är nåt slags ny NK-stil, eller om chefen hade semester eller vad det var.
Jag tror jag ska maila dem och fråga.

Inga kommentarer: