söndag 1 juli 2012

Majonnäs till fotbollen

Vaknade med hes och raspig hals idag. Jaha, är detta tacken för att jag har hållit mig från datorn i två dagar? Tänkte jag av någon anledning. Lite lustigt orsakssamband...
Och felaktigt, för efter några koppar te kändes allt normalt igen.
Kanonväder äntligen. Det kommer att bli helt perfekt för alla som tänker kolla på EM-finalen ute nånstans. K. och jag hade lite funderingar på det, men vi håller oss hemma i TV-soffan. Med räkor, avocado, sallad, majonnäs etc. Och möjligen ett glas vitt vin. Inga klassiska fotbollstillbehör, men det var vad vi båda kände för.

På tal om majonnäs: det har varit världens surr om lchf i tidningarna. Konstigt, eftersom den undersökning och de matvanor som ligger till grund för surret inte alls har med lchf att göra. Faktiskt inte ett dugg.
Jag trivs bra med den dieten, även om jag inte är helt renlärig. Och vad den går ut på är att äta normal mängd protein samt komplettera med grönsaker och fett. Alltså fett. Det handlar inte om att man ska ersätta kolhydraterna med protein, vilket undersökningen varnade för.
Tanken är då att man ställer om kroppen, så den använder fett som bränsle istället för kolhydrater. Och för att det ska funka måste man dra ner rätt så kraftigt på kolhydraterna. Ganska enkelt att förstå. Därför äter man hellre en bit brie än en skiva fullkornsbröd. Och hellre kolhydratfattig broccoli än exempelvis morötter,

Men det innebär en enorm revolution, eftersom fett har varit boven i säkert femtio år, troligen mer förresten. Sallader utan dressing, mager ost, lättprodukter av alla de slag - samtidigt som folk blivit fetare. Ganska paradoxalt. Högt blodtryck, diabetes m.fl. hälsoproblem har också ökat. När människor som mått dåligt övergår till lchf och upplever att de går ner i vikt, blir av med kroniska sjukdomar, får mer energi etc. - samtidigt som hela etablissemanget får spader och skriker om hur livsfarligt det är att äta så...det går inte ihop!

Några långsiktiga undersökningar om lchf finns tyvärr inte, men lär förhoppningsvis komma så småningom. Det kanske visar sig vara livsfarligt, men jag tvivlar på det. Att den "normala" kosten med socker är mjöl är farlig, det är ju däremot konstaterat.

Åter till vår middag ikväll: Den är ju jättenyttig på alla sätt. En bantare skulle väl avstå från majonnäsen, men jag tar tvärtom extra av den.

Inga kommentarer: