tisdag 6 september 2011

Både Saab och Pride på fallrepet?

Ojdå. Jag läser att Pride ställer in sina betalningar. Årets firande i Kungsträdgården gick inte alls ihop, och det beror både på oväntat små intäkter och på att vissa personer har överskridit sina befogenheter och godkänt kostnader som de inte borde ha godkänt.
Pinsamt!
För två år sedan gick Pride med brakförlust och ingen kan än i denna dag förklara vart pengarna tog vägen. All ackumulerad vinst från tidigare år försvann då. Och inget har man lärt..?
Om jag var sponsor och detta hände två gånger på tre år, då skulle jag tänka mig för väldigt noga innan jag ställde upp en gång till.

Dom bristande intäkterna då? Styrelsen för Pride tycks vara glada över att Kungsan besöktes av 300.000 människor, men den stora majoriteten var nyfikna heteros som inte spenderade några pengar. (Många var inte ens vänligt inställda, och såna besökare hade gärna fått stanna hemma.) Och inträdet var ju gratis.
Sedan var det väldigt ont om ställen där man kunde äta och dricka. Och det som fanns var inte direkt högklassigt. Som jag skrev i ett tidigare inlägg: varför köa länge för att köpa en ljummen 33-cl öl i plastflaska för 55 pix, och tränga ner sig nånstans på en träbänk utan ryggstöd, när man kunde sätta sig på en trevlig servering alldeles intill och få en kall öl i riktigt glas, sittande på en skön stol vid ett riktigt bord? Som sagt, varför skulle man göra det?
Pride tog ju procent, 25% tror jag, på försäljningen i Kungsan, och det är klart att intäkterna minskade när köerna var så löjligt långa så man gav upp och det dessutom fanns gott om andra, bättre caféer och ölställen i närheten. Och när folk som blev akut hungriga helt enkelt lämnade området och gick till McDonalds eller Max.

Skippa plastölen till nästa år. (Om det blir något mer Pride, man kan ju börja undra.) Satsa på mer kvalitet. Och ta inträde! Om 10.000 motiverade personer betalar säg 300:- var (vilket är exceptionellt billigt för en fyradagarsfestival), skulle det ge tre miljoner kronor redan där.
Eller, om det nu nödvändigt ska vara öppet för alla, ta en tjuga i alla fall. Det har alla råd med. Eller en femtiolapp, som på ett museum. För det var ju lite så det blev i år, eller kanske inte museum men ett zoo i alla fall.
Undrar hur stort underskottet är?

Regnbågsflaggan vajar stolt, men Prides styrelse har en del att fundera över.


Och så turerna runt Saab. Herregud, hur många liv har det företaget, och hur skulle det alls kunna räddas? Alltså, ända sedan Victor Muller kom in på scenen har man ju fattat att det var något lurt. Och det stora kärnproblemet, det enda som betyder något, är ju att folk inte köper bilarna. Saab är inte ett attraktivt bilmärke längre. Svårt att rädda ett företag som tillverkar något som nästan ingen vill ha.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kloka ord kring Pride!

Monica Hortell sa...

Tack. Och visst är det märkligt? Hur tänkte dom?

Anonym sa...

Jaa, jag fattar verkligen inte. De tänkte nog inte alls. Eller... en liten tanke med öppenheten var nog god, men ska ett evenemang gå runt bör man nog se till att ta betalt för inträdet, typ...
Jag fick en enkät om Pride häromdan, det var lite intressant att fylla i den...

Monica Hortell sa...

Jag fyllde också i min enkät med ovanligt stort engagemang...

Kim sa...

"Om 10.000 motiverade personer betalar säg 300:-.."
Exakt. MOTIVERADE.
Var inte på Pride i år, kunde ju bara ana hur det skulle bli. :-(