fredag 6 januari 2012

Downton vs Gosford

Nu är julen bortstädad, inte minsta julbetonade ljusstake eller kakburk står framme. Det känns bra, som att det är nu det nya året verkligen börjar.

Jag tittade en stund på filmen Gosford Park som gick i SVT och som utspelar sig i Downton Abbey-miljö. Kläder, rum, persongalleri...det var nästan kusligt likt. Kanske delvis samma rekvisita? Och även vissa av karaktärerna kanske TV-serien har lånat från filmen? Dessutom var Downtons grande dame Maggie Smith med, i yngre upplaga då förstås.
Men lika underbar som jag tycker Downton Abbey är, lika tråkig var Gosford Park. Jag stängde av efter en dryg halvtimme. Och insåg att något som finns i DT och som verkligen går hem hos mig, det är snällhet. Visst, en och annan elaking hittar man där också, två stycken närmare bestämt, och sir Richard var väl inte genomgod heller, men dom snälla vinner alltid. Sympatiskt och sällsynt.
I Gosford Park fanns, åtminstone som jag uppfattade det utan att ha sett hela filmen, ett slags underliggande hot hela tiden och en stämning som kändes, jag vet inte...dark and gloomy kanske. Så det fick vara.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gosford Park var den sista filmen jag köpte på VHS och jag gillade den INTE! Downton Abbey tycker jag annars påminner mycket om den gamla TV-serien Herrskap och tjänstefolk! :D
Downton är i alla fall bra mycket bättre än Gosford, om jag får tycka!

Monica Hortell sa...

Då tycker vi lika, så bra! :-)