måndag 16 januari 2012

Mindre lyckad tur till stan

En vanlig vecka med vanligt jobb. Jag kände mig lite stressad i förmiddags, eftersom jag tänkte på många saker samtidigt. Det känns också att det bara är tio dagar kvar tills jag åker.
Men jag fixade det jag skulle hemma och gick sedan ner på stan för att fixa ytterligare saker. På listan stod bland annat:
Köpa valnötsbröd
Köpa nya hörlurar till min ipod
Växla pengar.

Det gick dåligt. Bagaren hade inte gjort något valnötsbröd idag, hörlurarna var slut, och växelkontoret var borta. Jag hade tänkte gå till det som fanns i Svava, men det är ju ombyggt och helt annorlunda där.
Punkt fyra på min lista var att inhandla C4-kuvert, och det fungerade tack och lov. Svanströms är alltid pålitliga. Väldigt trevlig personal också i den butiken.

Trevligt var det däremot inte med dom mobiltelefonförsäljare som står inne i Forumgallerian. Vilka aggressiva knöltyper! "Hallå där damen, kom här," ropade en och försökte vinka in mig. "Nej tack" sa jag och gick vidare. Nästa gång jag gick förbi var det samma visa: "Damen, damen, kom hit! Här ska du få, titta här!" - och så knäppte han med fingrarna för att verkligen få min uppmärksamhet. Då blev jag riktigt irriterad. "Vad håller du på med?" sa jag argt. Knäppa med fingrarna är ju faktiskt inte okej!
Jag såg/hörde också hur dom ropade till en gammal tant med rullator. "Damen, damen! Kom!"
Alltså! Det verkar som att dom går på lite äldre kvinnor i första hand. Som dom kanske tror är lättlurade.

Ja, det var en föga lyckad dag på stan. Hoppas det blir bättre nästa gång.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan roa dig genom att omtala att dessa aggressiva säljare blir livrädda när jag kommer körandes med min permobil. De utgår helt visst ifrån att "damen" är mindre vetande. Nu för tiden kan jag därför njuta när jag är på gågatan och i galleriorna: jag får alltid vara i fred. Det är som ett litet barn utbrast till sin mor när hon såg mig, "mamma, mamma en mupp".

Anonym sa...

Jädra jobbiga typer, dessa mobiltelefonsäljare! :-(