söndag 22 januari 2012

Frustrerande bankfrågor

Är det nån mer än jag som retar sig på ICAbanken? Jag har tillbringat en frustrerande stund med att försöka förstå mig på deras kort, konton och hemsida.

Jag har ett ICA bankkort som jag tänkte börja använda mer än jag har gjort. Men så blev jag lite avskräckt när jag såg att två konton kopplas till det, och att dessa konton har olika funktioner. Krångliga saker att sätta sig in i för mig som har lite problem med ekonomiska termer. Så jag läste och läste och försökte få ordning på vad som var vad. Och så skrev jag ett långt och omsorgsfullt formulerat mail som svar på ett blaha-mail jag fått på tidigare frågor. Bara för att bli automatiskt utloggad precis när mailet skulle skickas. Man får bara vara inloggad i 15 minuter åt gången... Aarghh! Skriva mail måste dessutom ske under krypterade former och man får det inte i sin egen mailbox utan måste logga in på 15-minuterssidan för att läsa det.

Nej, plötsligt tycker jag Nordea känns riktigt sympatiska. Jag gillar dom inte som bank, men deras upplägg är i alla fall enkelt och lättförståeligt. Så jag stannar nog där och avvecklar ICAbanken. Utom det vanliga matkortet förstås.

Men alltså, det verkligt jobbiga (och ovana) med det här är känslan av att inte förstå det jag läser. Att jag inte kan tillgodogöra mig information utan får ont i huvudet när jag försöker hålla ordning på direkt- och fakturakonto samt vilka olika villkor som gäller bereonde på var och hur man handlar (med samma kort). Det är hemskt att känna sig dum! Obehagligt rentav. Och inte ska jag väl vara kund hos en bank som får mig att känna mig dum?!

Inga kommentarer: