lördag 28 januari 2012

Inköp

Alla som bor här mer eller mindre permanent är glada över gårdagens regn. Det utvecklade sig till ett riktigt oväder, det fullkomligt vräkte ner timme efter timme och dessutom åskade det nåt alldeles väldigt. Blixt och dunder hela eftermiddagen och halva kvällen. Och visst, regn behövdes verkligen, eftersom det har varit så torrt. Nu har vattenreservoarerna fyllt på lite grann, och alla växter fått en skjuts. Vissa såg faktiskt lite trötta ut innan, trötta och ökenaktiga.

Jag är i alla fall glad att det inte regnar idag också. Det var skönt att komma ut till växlande molnighet och lördagsstämning. Jag passade förstås på att fylla förråden med ät- och drickbara saker.

Det finns tre större livsmedelsaffärer som har delvis olika sortiment: Mercadona, Supersol och Iranzo.
Mercadona är billigast, och där handlar de flesta spanjorerna. Vill man undvika trängsel ska man gå dit under siestan, dvs mellan 14-17, när spanjorerna är hemma och äter. På Mercadona finns bland annat goda sockerkakor, en sort med valnötter och en med choklad, som jag brukar köpa. (Det är svårt att hålla kolhydratfri diet just nu, så jag har nyss ätit en bit valnötskaka och druckit en kopp Africafe på terrassen.)

Supersol har också sina specialiteter. Det är den största affären och därför min favorit. Där finns en stor manuell disk (finns på alla tre ställena, men Supersol är störst även där), och idag var det massor med folk och ett väldigt tjattrande framför den. Stadens kvinnor helghandlade. Jag ska kolla sortimentet nån dag när det inte är så mycket folk.
Ost ville jag köpa, men de ostar som finns ser ju inte ut som hemma.


Vad gör man när delar av ostdisken ser ut som på bilden? Jag köpte till slut en bit edamer, för det känner jag i alla fall igen. Och inte är den så stark och "ostig" heller, tror jag i alla fall. Men lite herrgårdsost skulle jag väldigt gärna vilja ha!

Iranzo vänder sig huvudsakligen till utlänningar, även om det också pratas en del spanska där. Där finns massor av specialiteter från Tyskland, England m.fl. länder. Även en hel del svenska varor. Dock inte det jag var ute efter: Bregott. Herrgårdsost och Bregott - mina favoriter som alltid finns i kylen hemma. Jag fick nu nöja med mig danskt Lurpack.
Iranzo har också ett enormt stort sortiment av vin och sprit. Nästan enda stället i stan också som säljer sprit i plastflaskor, så folk som ska åka hem handlar där så att inte packningen ska bli så tung.

Jag gillar alla tre affärerna, men så är ju också handling en av mina favoritsysslor. "Handlande" kanske man ska säga, så inga oklarheter uppstår.

När kom hem efter min inköpsrunda sken solen och det var plötsligt jättevarmt. Äntligen kunde jag sola på terrassen! När molnen hopade sig tog jag på mer kläder och satte mig med en bok. Nu har solen kommit tillbaka ser jag, så det är dags att gå ut igen. Ett behagligt liv idag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Underbar bild! :D